Det var på förmiddagen som tekniska problem med det interna nätet upptäcktes. Bland annat havererade intranätet och på grund av det inträffade fungerade inte heller kommunens webbplats linkoping.se och Kontakt Linköping. Störningar på telefoni och parkeringssystemet Linpark noterades också.
På kommunen bekräftade man problemen, som ska ha orsakats av avgrävda fiberförbindelser. I ett inlägg på sin Facebook-sida meddelade man på eftermiddagen att arbete pågick för att försöka koppla förbi problemet och reparera förbindelserna.
"Förmodligen kvarstår problemen åtminstone under eftermiddagen", uppger Krister Siggesjö, verksamhetschef hos it-leverantören LK-data, vid 14.30-tiden.
Alla mobilnätsbaserade tjänster har dock hela tiden fungerat som de ska enligt Anders Fernemark, kommunens säkerhetschef.
– Vi kan använda mejl och chatt via telefonerna, säger han och fortsätter:
– På det mobila nätet går också trygghetslarmen, så de funkar. Även beroende personer, som exempelvis ska till hemtjänst, kommer fram som de ska.
Enligt Anders Fernemark jobbar kommunen så mycket man kan med kommunikation för att informera om det inträffade, både internt och i de kanaler man kan nå ut i externt.
– Det gör kommunikatör i beredskap, säger Fernemark.
– Och tekniker arbetar förstås febrilt för att lösa detta. Tyvärr var det inte så enkelt som de trodde från början. Därför drar det ut på tiden, fortsätter han.
Enligt Anders Fernemark räknar man med att allt ska fungera som vanligt under fredagen.
– Man tror att det ska vara löst i kväll, säger han.
Under kvällen och fram tills att problemen är åtgärdade, hänvisas den som vill nå sociala jouren att ringa 112, eftersom kommunens telefoni inte fungerar som den ska.
– Då hänvisar vi till 112, så får de koppla vidare fram tills att det fungerar igen om ett par timmar, säger Anders Fernemark.
Sociala jourens arbete bedrivs i övrigt som vanligt.
Vid 19-tiden på torsdagen gick det återigen komma in på kommunens hemsida.