Bostadsområdet Ryd i Linköpings västra utkant byggdes under slutet av 60-talet och nu finns planer från flera håll att bygga mer hus i området.
Stångåstaden har ansökt om att få bygga på parkeringsplatser och grönytor ut mot Rydsvägen – det handlar om vissa utvalda ytor ut mot vägen som går i en halvcirkel runt hela Ryd. Enligt den första skissen vill de bygga cirka 980 nya bostäder.
Det handlar om så stora förändringar att plankontoret i Linköpings kommun vill göra en förstudie kring hur hela Ryd kan förtätas. Samtidigt som detta är ett omfattande arbete som tar flera år så finns det ett akut problem som inte går att komma runt.
Genom Ryd – strax väster om centrum – skär en linje som anger gränsen för bullerutbredningen från helikopterflottiljen Malmen. Innanför den gränsen vill inte Försvarsmakten släppa fram några nya bostäder.
Denna hållning är nu Linköpings kommun beredd att driva till en rättslig prövning om det behövs.
– Det finns en stor risk för det, men vi hoppas att vi hittar en dialog med Försvarsmakten. Nu har vi ett konkret exempel med bostäder att prata om och vi vill få klarlagt att det går att bo här, säger Elias Aguirre (S) som är kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.
För att få fram detta tydliga exempel har samhällsbyggnadsnämnden fattat beslut om att börja med att göra en liten detaljplan för området mellan Alsättersgatan och Björnkärrsgatan – fastigheterna heter Ostkupan 1, 2 och 14. Området ligger innanför försvarets bullergräns, men är okomplicerat i övrigt.
Elias Aguirre räknar därför med att den detaljplanen går fort att göra, kanske på ett år, för att därefter kunna prövas rättsligt av mark- och miljödomstolen om så krävs. Först när detta är klart startar planeringen av resten av Ryd.
Denna utmaning riktad mot Försvarsmakten påverkar dock inte den andra stora fastighetsägaren i Ryd – Victoria Park. De äger området närmast Vallarondellen och där kan en ny detaljplan antas redan i höst. Den innehåller då 650 nya bostäder.
Om Elias Aguirre får som han vill och Försvarsmakten accepterar nya bostäder innanför sin bullerkurva så kan det betyda att det går att bygga nytt även i Malmslätt och delar av Skäggetorp som också ligger inom helikopterflottiljens bullerutbredning.
– Den trafikbullerförordning som kom 2015 sa ingenting om försvarets flyg. Det som är lite synd är att vi hamnat i ett läge där vi tillåter mer buller från civilt flyg än från försvarsflyget. Om vi hade samma regler för båda så skulle vi kunna bygga på den här platsen i Ryd, säger Elias Aguirre.
Trafikbullerförordningen från 2015 löste däremot de problem som var kopplade till Saabs flygplats och som påverkade i stort sett hela centrala Linköping.