Linköpings kommun bygger upp en egen nyhetsredaktion med en ansvarig utgivare och ett uppdrag att förmedla nyheter från kommunen till medborgarna.
– Det här är ett sätt att ta större ansvar för våra egen kommunikation. Vi behöver arbeta på ett nytt sätt för att nå fram med våra nyheter. Vi ska inte överlåta det ansvaret till någon annan, säger Fredrik Kliman som är enhetschef för Nyheter och media.
Han uppger att de nu har cirka 1 000 digitala besökare per dygn och det första målet är att fördubbla den siffran. Sajten www.linkoping.se/nyheter blir navet för alla nyheter som sen ska spridas via sociala medier.
– Vi tror att medborgarna vill ta del av nyheter från kommunen i ett tidigt skede. När kommunen börjar jobba med ett ärende så kan det vara av värde för medborgarna att få veta vad som händer så att man har en möjlighet att vara delaktig i processen.
Som fristående redaktion kan ni ju hamna i konflikt med kommunens ledning, vad händer då?
– Vi kommer inte att ha en granskande funktion, det här är arbetsgivarens plattform, det här är Linköpings kommuns nyhetssida, det måste man vara på det klara med.
Han konstaterar dock att även dåliga nyheter måste kunna lyftas fram.
– För att människor ska vilja läsa så måste vi vara trovärdiga, det innebär att vi måste kunna lyfta svårigheter som finns i kommunen, säger Fredrik Kliman.
I hans grupp för nyheter och media arbetar sju personer – det är samma antal som tidigare.
Ansvarig utgivare för nyhetstjänsten är kommunikationsdirektör Maria Ottosson.