Det är i dag fullt möjligt att cykla vid sidan om Göta kanal, på de vägar som sträcker sig utmed farleden .
Däremot tar det stopp vid många av de sjöar som förbinder kanalen, exempelvis Roxen utanför Linköping.
För att öka kanalens attraktionsvärde, inte minst bland utländska besökare, har Göta kanalbolag och samtliga sju kanalkommuner (Linköping, Motala, Norrköping, Söderköping, Mariestad, Töreboda och Karlsborg) beslutat sig för att gå samman i en så kallad avsiktsförklaring till en komplett cykelled tillsammans med Region Östergötland och Västsvenska Turistrådet.
Förra året ansökte Göta kanalbolag om bidrag till en förstudie hos Tillväxtverket med förklaringen att man ville undersöka och kartlägga möjligheterna att bygga en cykelled mellan Mem i Östergötland och Sjötorp i Västergötland, men fick nobben.
Kanalbolaget gav inte upp utan vände sig till Jordbruksverket med samma önskemål och härifrån har man nu fått omkring en miljon kronor för att kunna gå vidare med projektet.
Linköpings kommun bidrar i sin tur med 25 000 kronor, pengar som tas inom ramen för kommunstyrelsens budget.
– Samtliga kanalkommuner skjuter till lika mycket var och vårt gemensamma mål är att cykelleden ska vara på plats år 2020. Vi tror att det är fullt möjligt, även om stora sjöar som Vättern, Roxen och Boren kommer att innebära en del utmaningar, säger kanalbolagets vd, Roger Altsäter.
Ett alternativ är att man sätter in färjetrafik för cyklisterna, ett annat är att skapa säkra cykelvägar förbi sjöarna, fortsätter Altsäter.
– Förstudien får visa vilket som passar bäst, säger han.
Sträckan mellan Mem och Sjötorp är 19 mil lång.