Satsningarna som kommunen vill göra kostar sammanlagt 13,4 miljoner kronor och av detta hoppas man få tillbaka hälften i bidrag från staten.
Drygt hälften av pengarna, 7,5 miljoner kronor, ska gå till en ny gång- och cykelväg längs Haraldsbovägen och Hökhultsvägen i Skeda udde. Cykelvägen blir 1,8 kilometer lång och förses med belysning.
2,9 miljoner kronor ska gå till en utbyggnad av bussvändplatsen på Blystigen i Johannelund. Det hör samman med att den nya cykellänken från Hjulsbro ska passera förbi vändplatsen. Byggprojektet ska förbättra säkerheten för cyklisterna och samtidigt öka framkomligheten för bussarna.
2,0 miljoner kronor ska förbättra tillgängligheten vid fyra busshållplatser – Vist skola, Sturefors centrum, Lingvallen och Risbrinksgatan.
För en miljon kronor vill kommunen bygga fem cykelöverfarter i Vidingsjö. På cykelöverfarter har fordonsförare väjningsplikt gentemot cyklisterna.
Om det statliga stödet beviljas ska åtgärderna vara genomförda och slutredovisade senast 30 november 2022.
Flera andra cykelvägar planeras i Linköping. Längs Ålerydsvägen byggs just nu en 1,7 kilometer lång cykellänk (så kallas Linköpings extra breda och påkostade cykelvägar) mellan Vistvägen och Haningeleden. Cykellänken från Hjulsbro har byggts fram till Uvebergsvägen och i år ska den förlängas till Risbrinksgatan i Hejdegården, via Munkhagsgatan och Ödegårdsgatan.
Kommunen sökte i höstas också statsbidrag för att bygga cykelvägar i Mjärdevi, Vasastaden och Ljungsbro.