– När vi går in i förhandlingar med Sverigeförhandlingen så utesluter vi inte någon lösning, sade kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S) vid en presskonferens på tisdagen.
Ostlänken är en del av Sveriges stora satsning på höghastighetståg, och frågan hur man ska skapa en bra passage genom Linköping har stötts och blötts i flera år. Efter att ha förkastat ett förslag om en station på en stor bro över Stångån 2013 har kommunen lagt stora resurser på att få en lösning där alla spår ska gå under mark. Men när den regeringstillsatta Sverigeförhandlingen kom med sitt första bud för en månad sedan innehöll det en helt annan lösning: Ostlänken ska gå på en förbifart med anslutande bibana in till en centralt belägen station. Det beslutet förkastades omedelbart av såväl Kristina Edlund och kommunstyrelsens andre vice ordförande Paul Lindvall (M). "För dyrt och dåligt" ansåg de.
Men vid tisdagens presskonferens var budskapet mjukare.
– Vi kan se fördelar med Sverigeförhandlingens förslag. Det ger oss ett centralt stationsläge, och en förbifart kan minska bullret från tåg som ska passera Linköping, sade Kristina Edlund.
Ett orosmoment är risken för att tågoperatörer i större utsträckning ska låta bli att stanna i Linköping när det finns en snabb förbifart. Den frågan ska utredas.
Enligt Trafikverkets beräkningar så skulle en förbifart med anslutande bibana kosta 8,6 miljarder medan prislappen för en tunnellösning är 20,6 miljarder. Linköpings kommun har dock ifrågasatt kostnadsberäkningen för en tunnellösning och menar att det inte behöver bli så dyrt.