Den som väntar på svar om det ska bli nån tunnel eller inte lär få vänta. Hittills har staten kommit med ett erbjudande till flera kommuner och nu väntar de på svar. Det är redan ett par veckor försenat eftersom några kommuner lyckades förlänga svarstiden.
I Linköping fattade kommunstyrelsen beslut om hur svaret skulle se ut under tisdagseftermiddagen. Det brev som nu skickats iväg är kort och kärnfullt. Det uttrycker en vilja att få vara med på järnvägsbygget genom Sverige men där står också "Sverigeförhandlingens bud måste förtydligas för att kommunen ska förstå vilken lösning som budet innebär". Sverigeförhandlingen är den organisation som fått i uppdrag av staten att utreda järnvägsbygget.
LÄS MER: Kommunalrådens debattartikel
I brevet från kommunen följer sedan tre punkter som anges som viktiga för Linköping. Det första är att stationen ska ligga centralt, det andra att spåren ska dras i den korridor som redan planerats och det tredje är en önskan som egentligen innehåller en tunnel.
Där står visserligen inte tunnel, det står "minimera eventuella barriäreffekter vid järnvägens passage genom Linköping".
Barriäreffekter betyder att spåren skär rakt genom staden och delar den i två delar.
När oppositionsledaren Paul Lindvall (M) får frågan hur den där barriären skulle kunna undvikas blir svaret.
– Det är ju det som vi vill ha en diskussion och dialog med Sverigeförhandlingen kring. Man säger inget i sitt förslag om hur rälsen ska gå eller om stationen ska vara under eller ovan mark. Så vi vill först ha klarhet i vad budet innebär, säger han.
Kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S) vill inte heller precisera hur hon vill att järnvägen ska byggas.
– Vi måste få ett förtydligande vad det gäller budet från Sverigeförhandlingen, det är inte så detaljerat i dagsläget. Men vi har tidigare sagt att vi är mer öppna nu, vi utesluter ingen lösning just nu, säger hon.
Själva förhandlandet har överlåtits till den högsta tjänstemannen, kommundirektör Peder Brandt.
Samtidigt uttrycker Paul Lindvall en helt annan oro. Han är bekymrad över att det finns politiker som börjat ifrågasätta nyttan med en ny järnväg.
– Det hörs röster i debatten om ifall vi över huvud taget ska bygga järnväg. Det är som att de glömt bort alla som står och fryser på perrongerna. Infrastrukturministern har lagt tilläggsuppdrag kring den gamla stambanan och Göran Persson (fd statsministern) tyckte vi skulle bygga bostäder istället. Det finns ett visst mått av okunskap här, de som ifrågasätter behovet av ny järnväg har jag svårt att förstå, säger han.