Tio flygplatser i Sverige har sedan 2012 varit beredskapsflygplatser, där samhällsviktiga flyg kan landa med kort varsel även när flygplatsen är stängd. Men Trafikverket, som gjort en utredning på uppdrag av regeringen, anser att dessa inte räcker för att svara upp mot samhällets behov. De föreslår att ytterligare nio flygplatser i Sverige blir beredskapsflygplatser. En av dem är Linköpings flygplats.
– Det är god service till våra medborgare, säger flygplatsens vd Camilla Lejon. Vi tar redan emot två till tre ambulansflyg dagligen när flygplatsen är öppen, men det händer att vi öppnar upp nattetid. Det skulle kännas bra att alltid kunna det.
Hon berättar att det är kostsamt att öppna upp med kort varsel och därför är det bra att det ingår i förslaget att flygplatserna ska få ersättning. Tidigare har det årliga anslaget bestått av 9,5 miljoner kronor, men Trafikverket har kommit fram till att den ersättningen är för liten. Förslaget är att summan höjs till 50 miljoner kronor.
– Om man kan hitta en finansiell lösning är det jättepositivt. Vi ligger bra till och kan det som krävs, säger Camilla Lejon.
Kommunalråd Niklas Borg (M) är också positiv till förslaget.
– Jag ser det här som att staten menar allvar med att vi behöver de regionala flygplatserna. Det blir ett statligt erkännande av behovet av Linköpings flygplats.
Anna Fällbom på Trafikverket berättar att pengarna kommer gå till att hålla personer i beredskap.
– Det är relaterat till antal stängda timmar – ju mer flygplatsen normalt har öppet, desto mindre får man.
Det är bland annat Sjöfartsverket, Polisen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som utför samhällsviktiga lufttransporter, men sjukvårdens ambulansflyg och ambulanshelikoptrar är den största användaren.
– Vi har haft en dialog med de som använder flygplatserna och frågat var de ser störst behov. Det är kopplat till universitetssjukhusen, säger Anna Fällbom.
På US i Linköping välkomnar man också förslaget.
– Innan har det byggt på frivillighet och välvilja att kunna öppna flygplatsen när den är stängd, säger Anita Mohall som är beredskapsöverläkare i Region Östergötland. Det fungerar inte alltid och då får man köra till en annan flygplats. Det här skulle underlätta oerhört mycket för funktionaliteten, det är stor patientnytta.