Det kommunala bolaget Sankt Kors har utrett ett kommunalt hyrcykelsystem och på tisdagen är det dags för beslut i kommunstyrelsen. Majoriteten med S, MP och L kommer där att få mothugg från oppositionen.
– Koalition för Linköping har helt tappat proportionerna. 35 miljoner kronor – som blir den totala kostnaden på tio år – för 200 cyklar är rena vansinnet, säger Christian Gustavsson (M).
De 35 miljonerna går till Sankt Kors som ska köpa in cyklar, utveckla ett system för bokning och betalning samt serva cyklar och laddplatser under tio år. Sankt Kors räknar med att ha hyrcyklarna på plats om ett drygt år. Vad det ska kosta att hyra cykel är ännu inte bestämt.
– Vi skickar med ett tydligt önskemål till Sankt Kors att de ska försöka hitta andra delfinansiärer. Så förhoppningsvis blir det billigare för kommunen, säger miljökommunalrådet Rebecka Hovenberg (MP).
I Köpenhamn finns det en renodlad elcykelpool, men Linköping blir först i Sverige enligt Hovenberg.
Varför elcyklar? Vanliga cyklar är ju billigare och miljövänligare.
– Elcykeln har större förutsättningar att konkurrera med bilen. Vi vill göra det attraktivt och det är väldigt kul att cykla på en elcykel. Det går snabbare och man slipper komma fram svettig, säger Rebecka Hovenberg.
Satsningen på elcyklar är ett led i att Linköping ska bli koldioxidneutralt år 2025. I dag görs 27 procent av alla resor i Linköping med cykel. Målet är 40 procent – ett mål som uppnåtts i en svensk stad, nämligen Rebecka Hovenbergs uppväxtstad Lund.
– 200 elcyklar tar oss förstås bara en liten bit på väg, men ju fler elcyklar som syns ute i trafiken desto fler blir inspirerade att köpa en egen. 60 procent av alla bilresor i Linköping är kortare än 5 kilometer och vi vill underlätta för så många som möjligt att cykla i stället, säger Hovenberg.
Elcyklarna ska placeras vid infarter till staden, Resecentrum och större arbetsplatser.
Paul Lindvall (M) tycker, precis som partikollegan Gustavsson, att kostnaden är alldeles för hög.
– Det blir väldigt dyra resor. Det finns städer där man helt eller delvis finansierat hyrcyklar med hjälp av reklam och det borde gå här också.
Lindvall poängterar att han inte har något emot cykelpooler i sig.
– Det är bra för miljön och för tillgängligheten i en stad. Men jag anser att det är fel att satsa på enbart elcyklar. Och systemet är inte flexibelt. Jag tror mycket mer på en lösning där man hittar en cykel med hjälp av en app och sedan ställer ifrån sig den precis var man vill.