Linköping deltar i NASA:s tävling

I NASA Space Apps Challenge får deltagarna 48 timmar på sig att utveckla en lösning på något av världens problem. Tävlingen går 22-24 april på mer än 200 platser i världen, däribland Linköping.

Foto:

LINKÖPING2016-04-14 10:10

– Vi vet inte hur många som kommer att delta i Linköping, men det får inte bli fler än 50 för deltagarna behöver mycket bra internetuppkopplingar för att kunna arbeta snabbt, säger Alin Mechenici som arrangerar tävlingen i Linköping.

De tävlande deltar i lag och väljer själva vilket problem de vill lösa. Det kan till exempel vara att utveckla ett övervakningssystem för världens vattenresurser, eller ett nytt sätt att samordna data från många olika organisationer och myndigheter i en stad. Lagen har de satt ihop själva utifrån den kunskap som behövs för att lösa uppgiften. Programmerare, produktutvecklare, biologer, rymdforskare, alla som har viktig kunskap får delta.

– Lagen får vara hur stora som helst, men vi rekommenderar att de ska vara 5-6 personer, fortsätter Alin Mechenici.

Tävlingsformen kallas hackathon, och i det här fallet är det NASA som är arrangör och upplåter sina enorma databaser för det tävlande. Den 22-24 april startar tävlingen på 200 platser i världen. I Sverige arrangeras tävlingen bara i Linköping. Då ska de tävlande slå sig ner i en lokal i Mjärdevi för att under 48 timmar lösa den uppgift de har valt.

När de är klara kommer domare från de stora teknikföretagen i Linköping att granska resultaten och utse en vinnare. Vinnaren går vidare till den internationella delen av tävlingen. Att få en topplacering i ett internationellt hackathon är prestigefyllt och kan öppna stora möjligheter för deltagarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!