I flera delar av landet blir antalet behöriga lärare i skolan färre. I grundskolan har andelen legitimerade lärare som jobbar heltid i snitt sjunkit med 1,3 procentenheter, från 72,7 procent förra läsåret till 71,4 procent i år. I Linköping har andelen legitimerade lärare i grundskolan ökat från 79,0 procent till 87,2 procent.
– Vi har lyckats. Vi har länge jobbat med planläggning och vill att de vi anställer ska vara behöriga, säger Lars Rehnberg, utbildningsdirektör på Utbildningskontoret.
Trots att andelen behöriga lärare ökar inom grundskola, förskola och svenska för invandrare är det fortfarande obehöriga som arbetar.
– Det är ett bekymmer. Obehöriga lärare varken kan eller får ta samma ansvar och det ökar arbetsbördan för de behöriga, säger Sandra Wahlström, ordförande för Lärarförbundet i Linköping.
Inom svenska för invandrare är det i år 56,5 procent som är behöriga lärare.
– Det är en naturlig konsekvens av att verksamheten utökats efter ett stort mottagande, säger Lars Rehnberg.
– Det har inte varit hett att bli lärare i svenska som andraspråk , säger Sandra Wahlström.
Behovet av legitimerade lärare varierar beroende på ämne. I Linköping är många mattelärare behöriga, men inom teknikundervisningen har endast 55,6 % behörighet.
– Tekniklärare har det varit brist på länge. Många väljer branscher där man tjänar bättre, säger Sandra Wahlström.
På gymnasiet minskar andelen behöriga lärare i Linköping. Förra läsåret var 87,5 procent behöriga, i år är det 85,8 procent.
– I gymnasiet finns specialiserade kurser som det är svårare att hitta kompetens för, säger Lars Rehnberg.
Behörigheten i Linköping hög i jämförelse med andra delar av landet, legitimerade lärare är minoritet i vissa kommuner. Men det finns en oro för framtiden.
– Lärarbrist har vi varnat för i flera år. Behovet av lärare kommer att bli ännu större i framtiden. Obehöriga lärare bäddar inte för förbättrade resultat, säger Sandra Wahlström.
Lösningen på problemet ligger i fler utbildade lärare, men det kan ta tid.
– Läraryrket behöver bättre rykte, löner och arbetsvillkor, säger Sandra Wahlström.
Det handlar även om alternativa vägar in i yrket.
– Vi jobbar med att vidareutbilda personal, exempelvis barnskötare till förskolelärare. Det är en faktor som gör utvecklingen positiv i Linköping, säger Lars Rehnberg.