I somras presenterade Trafikverket för Linghemsborna tre olika förslag på en ny bro. Linghems gamla och hårt trafikerade bro har diskuterats länge. Bron, som också är den enda möjliga passagen för bussar och tung trafik över järnvägen, har blivit så utsliten att den har blivit en trafikfara. Därför arbetar Trafikverket med en vägplan där man vill starta bygget av en ny bro någon gång under 2019. Men i juni förkastade allmänheten alla tre presenterade förslagen.
Nu har Trafikverket arbetat fram ett helt nytt förslag.
– Vi har tagit hänsyn till de åsikter som har kommit fram på öppet hus. Nu utökar vi undersökningsområdet och vårt huvudspår är en broplacering som ligger cirka 200 meter västerut från vårt förslag i somras, säger Stefan Andersson, projektledare på Trafikverket.
Den utökningen av undersökningsområdet och förflyttning av broläget kommer inte att försena Trafikverkets byggplaner, enligt Stefan Andersson.
Gunnar Axelsson, Mikael Ekman och Fredrik Simpson, alla tre djupt engagerade i Linghems sportklubb, är väldigt nöjda med den nya broplaceringen. De har träffat kommunens och Trafikverkets representanter för att diskutera lösningen.
– Ny broplacering är jättebra. Men det värsta trafikproblemet finns kvar. Det är väganslutning till den nya bron. Den är densamma som i det gamla förslaget, vilket innebär att infarten med tung trafik ska gå mellan badet och idrottsplatsen. Himnabadet och Linghems idrottsplats, där 1 200 vuxna och barn idrottar, kommer att omringas från tre sidor med tung trafik, säger Fredrik Simpson.
Den här föreslagna anslutningsvägen upprörde många känslor i somras när allmänhetens skulle tycka till. Så gott som samtliga Linghemsbor på plats ansåg att förslaget var förfärligt och ville att genomfarten dras väster om badet.
– Vi arbetar nu för är att även genomfarten byggs på ett klokare sätt än som beskrivs i översiktsplanen 2011 då man planerade att lägga den mellan Himnabadet och Lingheden. Det blir ingen bra framkomlighet och tung genomfartstrafik blandas med oskyddade trafikanter, säger Mikael Ekman.
Att den föreslagna genomfarten redan finns i kommunens översiktsplan från 2011 är inget som talar för Linghemsbornas sak. Men Simpson, Ekman och Axelsson är fast beslutna att kämpa vidare.
– Man flyttade på bron som också hade en annan placering i översiktsplanen. Nu liggen den på ett mycket bättre ställe för alla parter och kostar inte alls mer. Politiker i samhällsbyggnadsnämnden kan göra om översiktsplanen så att genomfarten också blir rätt. Gör om och göra rätt, säger Gunnar Axelsson.
I oktober ska samhällsbyggnadsnämnden komma med avsiktsförklaring om kostnadsfördelning eftersom kommunen är medfinansiär även om projektet är Trafikverkets ansvar.