Linköpings kommun har inga planer på att lägga sig i hur bolagen fördelar sina sponsorpengar. De måste själva få bestämma hur de vill marknadsföra sig och var de vill synas, enligt Paul Lindvall. Men han vill ändå passa på att skicka med en hälsning till bolagsstyrelserna med anledning av Correns granskning av Tekniska verkens sponsring.
Prövar fördelningen- Det är viktigt att det inte blir dominerande mot herrar när det gäller elitidrotten. Vi har till exempel LFC:s damlag som håller väldigt hög klass. Därför är det bra att de prövar hur fördelningen ser ut mellan tjejer och killar, säger Paul Lindvall.
Lena Micko (S), vice ordförande i samma bolag, instämmer.
- Att uppmuntra tjejers idrottande är jätteviktigt, men i marknadsföring måste man också väga in hur man hamnar på Sverigekartan, säger hon.
Slåss med andra städerDet är vad kommunens sponsring och marknadsföring till stor del går ut på, påpekar Micko. Att slåss med andra städer om stora arrangemang. Något som, enligt Lindvall, bidrar med allt från hotellgäster och ökad omsättning till fler jobb.
- Jag mäter inga exakta effekter, men städer som inte är med i de här sammanhangen är förlorade, det kan jag säga, säger Paul Lindvall.
Båda politikerna nämner dam-EM i fotboll nästa år som ett bra tillfälle att synas för bolagen. Sponsring utanför Linköping kan vara rimligt så länge de har verksamhet på orten, menar Paul Lindvall och nämner Åtvidaberg som ett exempel. När det gäller Stadspartners avtal med IFK Norrköping på 460 000 kronor, vill han däremot inte ta ställning.
- Grundfelet är att vi ägt Stadspartner för länge men det löser sig per automatik i och med försäljningen, säger Lindvall.