Bakom kampanjen, som drog igång förra veckan, står it-företaget Consid. Tävlingen kommer att hålla på till 1 juni och idén bakom den är att främja ungdomars lust till studier.
– Vi vill främja lusten till läxläsning och på så sätt bidra till att fler ungdomar slutför sina utbildningar, säger Beatrice Carpvik, varumärkesansvarig på Consid.
För att delta i tävlingen skriver man det läxtips man vill dela med sig av under hashtagen #läxtips och #consid på facebook, twitter, instagram eller youtube. Sedan är det bara att vänta tills juryn, som består av representanter från Consid och stiftelsen Läxhjälpen, utser det bästa tipset. Vinnaren belönas med 25 000 kronor i utbildningsbidrag. Alla är välkomna att delta och Beatrice Carpvik hoppas att så många som möjligt i alla olika åldrar vill dela med sig av sina tips.
– Jag hoppas att vi får in så många tips som möjligt och att det kan sporra och peppa ungdomar inför höstens skolstart.
Juryn kommer att leta efter det mest matnyttiga tipset.
– Vi kommer att kika efter sådant som ger tydliga och konkreta förslag på hur läxläsningen kan göras lättare. Om det dessutom presenteras på ett kreativt sätt är det extra kul, säger Beatrice Carpvik.