Vi ställde oss vid E4 – och avslöjade rattsurfarna

Med kamera i buskarna går det snabbt att räkna rattsurfare i lastbilshytterna på E4. Vi har gjort ett par nedslag, för att se hur det kan se ut bakom ratten.
Den här artikeln publicerades den 27 augusti 2020.

Bilderna på lastbilschaufförer som bryter mot trafikförordningen är många. Bakom pixlingen ser man hur förare riktar sin blick ner i mobiltelefonen.

Bilderna på lastbilschaufförer som bryter mot trafikförordningen är många. Bakom pixlingen ser man hur förare riktar sin blick ner i mobiltelefonen.

Foto: Julia Djerf

Linköping2020-09-22 10:31

Efter tre omfattande lastbilsolyckor på E4 under kort tid, är allmänheten snabb att döma chaufförerna i sociala medier. En hel yrkeskår får klä skott för att vara trötta, ouppmärksamma och oansvariga i trafiken.

Vi har vid två tillfällen bevakat E4 utrustade med teleobjektiv och anteckningsblock, för att själva skapa oss en bild av hur det kan se ut en morgon respektive en eftermiddag på vägen genom Linköping.

Fredagen den 21 augusti vittnade endast märken i betongen under den korsande bron norr om Mörtlösa om de dramatiska scenerna två dagar tidigare. Vid olyckstillfället blockerade den välta lastbilen södergående fil efter att ha kolliderat med en stillastående bil och en bropelare. Vägräcket var nedrivet ett hundratal meter och gods från lasten låg utspridd. Olyckan hade enorm påverkan på trafiken i flera timmar. 

Under en halvtimme vid 10-tiden på fredagen passerade ett 100-tal lastbilar. Genom att kika in i lastbilshytterna med zoom gick det att konstatera att det finns många olika saker att sysselsätta sig med bakom en ratt. Att förare passar på att äta, dricka och röka hör möjligen till mer harmlösa iakttagelser, men vi noterade också mindre smickrande aktivitet. I de hytter som hade insyn räknade vi till 13 förare som under färd hanterade en mobiltelefon i handen, två förare som av allt att döma läste en bok vilandes på ratten och en handfull som hanterade en laptop. Om den bärbara datorn användes för att läsa en karta eller för att visa en film var omöjligt att se.

I eftermiddagstrafiken den 24 augusti gjorde vi ytterligare ett nedslag på samma plats. Under trettio minuter räknades då 162 passerande lastbilar. Bland dem hanterade 21 förare en mobiltelefon synlig i handen eller pratade i telefon utan handsfree. Resultatet innebär att 13 procent av förarna bröt mot trafikförordningen vid båda tillfällena.

De tre lastbilsolyckorna som inträffade den 10 augusti respektive 19 augusti utreds vidare av polis. I samtliga fall misstänks inblandade lastbilschaufförer för vårdslöshet i trafik. De tekniska undersökningarna av fordonen är färdiga, men förundersökningsledaren vill inte gå in på vad de gett. Polisen tittar också på färdskrivare och förarkort för att kontrollera hastighet och om chaufförerna haft tillräckligt med vila före olyckorna. Förundersökningen förväntas kunna slutföras om några veckor.

Karta: Mörtlösa
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!