Resursskola granskas efter larm om bristande säkerhet

Elever som slagit andra barn, som måste gömma sig för att ta skydd, elever som riktat våld mot anställda, och personal som inte informerat föräldrar om incidenter. Det är uppgifter i anmälningar mot resursskolan Järdalaskolan. Nu granskar Skolinspektionen vad som pågår på skolan.

Resursskolan Järdalaskolan granskas av Skolinspektionen, efter att föräldrar anmält missförhållanden på skolan.

Resursskolan Järdalaskolan granskas av Skolinspektionen, efter att föräldrar anmält missförhållanden på skolan.

Foto: Jenny Eriksen

Linköping2021-11-26 16:00

”Mitt barn berättar att andra barn är våldsamma. Personalen har aldrig berättat för mig om en sådan händelse” skriver en förälder i sin anmälan.

”Vi föräldrar är rädda att det snart kommer att hända en allvarlig händelse” skriver en vårdnadshavare i anmälan som lämnades in 23 oktober. Drygt två veckor senare behövde en ambulans och två polispatruller rycka ut till skolan efter en våldsam incident.

Redaktionen har tagit del av tre anmälningar som under höstterminen kommit till Skolinspektionen gällande Järdalaskolan, en av Linköpings kommuns resursskolor. Det är små enheter som tar emot barn med behov av extra stöd i sin skolgång.

I anmälningarna beskriver föräldrar att skolan och fritidshemmet brister i att skydda barn mot andra barns utagerande beteende, att föräldrar undanhålls information om när konflikter och incidenter skett på skolan och att sådana händelser istället kommer fram genom enskilda kontakter mellan föräldrar.

Företrädare för skolan har också ringt upp vårdnadshavare och uppgett att man inte kan garantera barnens säkerhet på grund av personalbrist.

Skolledningen har varit svår att komma i kontakt med, uppger anmälarna. ”Det är svårt att sammanfatta dessa brister i ett brev, det skulle bli oerhört långt” skriver en anmälare och ber att Skolinspektionen ska kontakta hen för fortsatt information.

På sin hemsida presenterar Linköpings kommun sina resursskolor med beskrivningar som ”Fokus på lärande utifrån en helhetssyn.” ”Lärandet bedrivs med hög personaltäthet.” ”Stärka elevens självtillit.”

Patrik Landström är chef för resurs- och stödverksamhet i utbildningsförvaltningen.

Kommunens beskrivningar av resursskolan går ju inte särskilt väl ihop med beskrivningarna i anmälningarna, vad säger du om det?

– Det som står på hemsidan är korrekt, det är så vi försöker jobba men ibland är det inte så lätt. Vi har haft en hög personalomsättning på Järdalaskolan och även hög frånvaro på grund av pandemin. Hade vi haft lätt att rekrytera ny personal med erfarenhet så hade det varit lättare, säger Patrik Landström.

Han uppger att skolan är igång med åtgärder för att förbättra situationen:

– Vi jobbar för att stärka personal, skapa större trygghet och säkra kompetens. Min bedömning är att det redan idag är ett bättre läge än då anmälningarna kom in.

Innehållet i anmälningarna har fått Skolinspektionen att genomföra en riktad tillsyn av Järdalaskolan. Tillsynen omfattar undervisning, lärande, extra anpassningar, särskilt stöd, trygghet, åtgärder mot kränkande särbehandling, och garanterad undervisningstid. Myndigheten har begärt in dokumentation från Linköpings kommun och gjorde nyligen intervjuer med skolledare, personal och föräldrar. Ulrika Hultberg ansvarar för tillsynen.

– Vi har valt att granska skolan på systemnivå, inte granska enskilda ärenden. Syftet är att förbättra för så många elever som möjligt, säger hon.

Vad kan du säga om det som hittills kommit fram?

– Det här är en pågående utredning och jag kan inte kommentera den.

Skolinspektionen kan rikta anmärkning, besluta om föreläggande, eller föreläggande med vite (hot om böter) om myndigheten anser att Linköpings kommun brister i driften av Järdalaskolan. Ett beslut väntas inom tre månader.

Resursskolor

Linköpings kommun driver sex resursskolor för barn i årskurs 1-9. Barn som skrivs in behöver inte ha en konstaterad diagnos, men har svårigheter med studier och/eller psykosociala svårigheter. Eleven går i resursskola under begränsad tid med målet att eleven ska kunna återgå till en vanlig skolform och fungera där. På sin hemsida skriver kommunen att "undervisningen bedrivs utifrån varje elevs förutsättningar och behov".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!