Lärarstudenter gör utlandspraktik – på distans

"Jag tror att jag lärt mig mer den här praktiken än på alla mina tidigare praktikplatser sammanlagt", säger Amanda Ramevik om LiU:s nya grepp om att göra utlandspraktik på distans.

Amanda Ramevik höll i matte- och biologilektioner på distans för gymnasieeleverna på Kenswed Academy, Kenya.

Amanda Ramevik höll i matte- och biologilektioner på distans för gymnasieeleverna på Kenswed Academy, Kenya.

Foto: Jens Reimers

Linköping2020-07-13 10:00

Åtta lärarstudenter på Linköpings universitet har i år fått prova det nya konceptet "utlandspraktik på distans" där de under fem veckor hållit lektioner för elever i Kenya, Indien och Japan. Amanda Ramevik studerar sitt tredje år på lärarprogrammet. Hon är en av de som valt att gå den nya kursen för att undervisa gymnasieelever i Kenya. 

– När jag såg att kursen kom upp på lärarplattformen så kände jag att det här måste jag göra. Jag frågade hon som arrangerade kursen var jag kunde göra mest nytta, säger hon. 

Amanda Ramevik vet inte om hon hade gjort en utlandspraktik om det inte vore för den här distanskursen. Hon berättar att hon är väldigt flygrädd. Efter att ha gått kursen skulle hon dock vilja åka till Kenya. 

– Efter det här så känner jag att jag måste åka till Kenya för att träffa alla elever.

Hon uppskattar att hon har fått chansen att öva på att hålla i distansundervisning. Något som varit extra utmanande är att inte kunna se klassen som hon undervisar då de inte kunnat ha kameran på. 

– Det är extra viktigt att uppmana eleverna att säga till när de inte förstår.

Hon beskriver att det varit svårt då systemet varit nytt för både henne och övriga parter. Ibland har närvaron varit dålig då förutsättningarna inte varit de bästa, exempelvis att många har inte internet hemma. Motgångarna menar hon har varit givande.

– Jag tror att jag lärt mig mer den här kursen än på alla mina tidigare praktikplatser sammanlagt.

Lena Örnestrand, fakultetskoordinator för internationalisering på LiU berättar att de tidigare har haft samarbeten med Kenya och Indien där lärarstudenter har fått göra praktik på plats. När gymnasieskolan Kenswed Academy i Kenya skickade en förfrågan om studenter ville hjälpa till på distans valde man att genomföra distanskursen. 

–Studenterna har fått träna på språk och att undervisa i nya sammanhang. Vi ser att det finns ett stort intresse för att göra praktik och det finns alltid studenter som vill göra lite mer.

Hon menar också att denna kurs öppnar möjligheter för studentgrupper som inte kan göra en hel termin utomlands. Efter kursens slut ska den utvärderas och förmodligen så kommer man kunna läsa den här kursen i framtiden också. Lena Örnestrand nämner att andra länder har visat intresse för ett liknande samarbete, däribland USA och Singapore. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!