Simeli och Emma hittade varandra på skolan i Skäggetorp

Simeli Malkey och Emma Åhgren är två unga grundskolelärare som har hittat varandra på Nygårdsskolan i Skäggetorp. Lärarna, som "pratar klarspråk och har fantastiskt ledarskap", vill gärna dela med sig av det goda med att jobba i Skäggetorp.

"Vi försöker att se det fina i Skäggetorp och inte bara det som händer runt omkring", säger grundskollärarna Emma Åhgren och Simeli Malkey på Nygårdsskolan.

"Vi försöker att se det fina i Skäggetorp och inte bara det som händer runt omkring", säger grundskollärarna Emma Åhgren och Simeli Malkey på Nygårdsskolan.

Foto: Hadeel Ibrahim

Linköping2022-11-26 11:00

– I det här klassrummet har vi hela världen. Vi har barn som kommer från krig. Vi har barn som är traumatiserade. Vi har mammor som går runt med Willyskasse och har kämpat för att komma hit. Man får bara höra det negativa hela tiden och folk glömmer bort det fina i området. Det är lite sorgligt och synd, säger Simeli.

undefined
Dagen vi besöker klassen är det mattelektion. Att använda symboler och bilder är väldigt viktigt för att underlätta inlärningen menar Simeli.

Klassen som Simeli hänvisar till är 1B som består av 25 elever. I klassen finns det inga etniska svenskar, men vissa barn är födda i Sverige. Något som påverkar barnets språk- och därmed skolutveckling och som kan göra det utmanande för lärarna att jobba. Tillsammans med kollegan Emma Åhlgren har Simeli ansvar för 1B.

I nästan ett år har lärarna jobbat ihop och de älskar det trots alla utmaningar med att jobba i Skäggetorp.

– Får man en elev att börja läsa så vet man att man gjort skillnad för både eleven och föräldern, säger Emma.

Vi hinner bara prata med Simeli och Emma en liten stund innan vi blir avbrutna av skolrektorerna. Paulina Andersson och Sara Skagerström öppnar dörren med stora leenden och berömmer klasslärarna.

– De är duktiga på att kommunicera höga förväntningar till båda elever och föräldrar. Det har ett fantastiskt ledarskap. Vi är glada att de arbetar i vår skola, de ser varje enskild elevs behov säger Paulina Andersson.

undefined
Skolans rektorer Paulina Andersson och Sara Skagerström är nöjda med lärarna. "De här är två jättevassa lärare som alltid sätter eleven i centrum", säger Paulina.

Simelis bakgrund liknar barnens. Hennes föräldrar kommer från Syrien och hon är uppvuxen i Södertälje, en stad som också är ganska segregerad. Emma däremot är född och uppvuxen i Hjulsbro. Båda lärarna har haft möjlighet att jobba på andra skolor, men de har aktivt valt att arbeta i Skäggetorp.

– I andra områden är det tufft att arbeta fast på ett annat sätt. I Skäggetorp finns det ett starkt samarbete med föräldrar. Föräldrarna här är mer uppskattande och tacksamma än ifrågasättande, säger Emma.

– En etnisk svensk förälder skulle hellre ifrågasätta än berömma mitt arbete, fortsätter hon.

– När jag började plugga till lärare skrev media oftast negativt om förorter. Då bestämde jag mig för att jobba i områden som Skäggetorp för att göra en förändring, säger Simeli.

undefined
"Vi har ju så fina barn och föräldrar som bakar och kommer med gåvor till oss. Den biten ser man inte. Man hör ju bara det dåliga om Skäggetorp", säger Simeli.

Mitt i samtalet blir vi avbrutna för andra gången. Nu har eleverna kommit tillbaka efter rasten. När de kommer in är det ordning och reda. Alla hittar snabbt till sin plats och det första de gör är att ge oss en handgjord bok med titeln ”Välkommen till bästa 1B Nygårdsskolan”. Bläddrar man i den står det ”Hej reporter, 1B är bäst i hela världen” på första sidan tillsammans med ritade hjärtan.

undefined
När Simeli ställer en fråga räcker nästan alla elever upp händerna ivrigt. Vänster om Emma Åhgren sitter Soltan Altaweel, Jusuf Ramadani och Michail Nikolov. Längst fram Namik Advic.

Det är matematik som gäller. Simeli undervisar och Emma håller koll på eleverna.

– Jag har jobbat med de här barnen länge. De är så smarta. Det sitter läkare och ingenjörer här, säger Simeli.

Lektionen börjar med att klassen räknar tillsammans och avslutas med en samarbetsövning.

undefined
Antoni Czajkowski, Julia, Soltan Altaweel och Mahammad Ahmed utvecklar samarbetsförmågan genom matematik.

Lärarna hinner bara med tre av fyra planerade moment, kanske på grund av vårt besök. Nu är det dags för lunchrast, men de hinner få en sista fråga.

Vad vill ni skicka med till andra lärare?

– Bygg relationer först. Lärandet kommer sedan. Barnen lär sig på olika vis och om man jobbar med samma sak på flera olika sätt så går det in mer hos dem. Men för att jobba med dem måste man bygga relationer, säger Simeli och påminner om Astrid Lindgrens citat.

 "Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv".

undefined
"Vi har väldigt lika syn på hur man ska planera undervisningen och då tänkte vi att det vore skitbra om vi kunde förmedla det", säger lärarna Emma och Simeli, som har jobbat ihop i snart ett år.
Skolor i Skäggetorp

På grund av skolsegregationen i Skäggetorp har skolresultatutvecklingen i området varit negativa.

Det ledde till att Linköpings kommun organiserade om skolor i området.

Omorganisationen har bland annat inneburit en avveckling av högstadiet på Skäggetorpsskolan.

Syftet var att höja gymnasiebehörigheten och att skapa plats för de yngre årskullarna i området.

Flera lärare väljer att jobba i Skäggetorp för att de vill ha utmaningen av mångkultur, flerspråkighet och ibland låg skolbakgrund hos nyanlända.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!