Läraren på ALG: "Elever påverkas visst av besparingar"

Det stämmer inte att elever på Anders Ljungstedts gymnasium inte drabbas av skolans felhantering av pengar. Elever påverkas och kommer att drabbas ytterligare, säger läraren Corina Larsson, som tillhör dem som måste lämna skolan på grund av besparingarna.

Corina Larsson säger att hon förstår att ledningen för ALG måste spara, nu när det saknas pengar. Hon hävdar att elever kommer att bli drabbade av besparingarna.

Corina Larsson säger att hon förstår att ledningen för ALG måste spara, nu när det saknas pengar. Hon hävdar att elever kommer att bli drabbade av besparingarna.

Foto: Jenny Eriksen

Linköping2020-12-04 06:00

– Det är märkligt att man bara kan säga att pengarna saknas, och jag vet inte heller varför enhetschefen säger att eleverna på skolan inte blir påverkade av besparingarna. Det är inte sant, säger Corina Larsson.

Kanske, säger hon, tror ledningen för Anders Ljungstedts gymnasium att elever inte ska drabbas av de åtgärder som nu vidtas när skolan tvingas spara miljoner. I så fall behöver ledningen och skolans enhetschef bli mer upplyst, tycker hon. Utifrån sitt lärarperspektiv ser hon att besparingarna kommer att få konsekvenser för elever.

– Jag har påtalat det här på fysiska möten och i mejl till ledningen men jag har inte fått respons. Det är ett brott mot skollagen om man inte ger elever rätt stöd, säger Corina Larsson.

undefined
Corina Larsson säger att hon förstår att ledningen för ALG måste spara, nu när det saknas pengar. Hon hävdar att elever kommer att bli drabbade av besparingarna.

Hon har arbetat som lärare i femton år och är sedan tre år anställd som svensklärare för byggprogrammets elever på ALG. Ett kunskapskrav för att få A i svenska är att man som elev kan ge relevanta perspektiv på en fråga och det är därför, utifrån sin profession, som Corina Larsson vill ge perspektiv på vad besparingarna innebär för elever, säger hon.

– Vi pratar mycket i skolan om hur viktigt fakta är och vad som är rätt. Enhetschefen borde säga att tyvärr drabbar det här även eleverna. Det är det som är sanningen, säger Corina Larsson.

I måndags berättade vi att Anders Ljungstedts gymnasium i oktober 2019 plötsligt upptäckte att fem miljoner kronor saknades i skolans ekonomi. Enligt enhetschefen på skolan och kommunens skolchef är det okänt hur det kunde hända. ”Just nu kan jag bara konstatera att prognosarbetet för 2019 inte haft den kvalitet som det borde. Siffrorna i prognosarbetet har varit missvisande” sa enhetschef Ed Huitema i vår intervju. Han sa också att elever inte ska drabbas i besparingarna.

Eftersom kommunens ekonomistyrningsregler kräver att varje skolenhet håller sin egen budget i balans, måste ALG nu se till att spara in de fem miljonerna. Skolan har redan gjort sig av med ett antal lärare som omplacerats till andra tjänster i kommunen och vakanta tjänster har strukits. En omorganisation på skolan ändrar arbetssätt men ska inte innebära påverkan för eleverna, enligt enhetschefen. Prognosen visar att underskottet vid årets slut blir minus 2,3 miljoner kronor.

undefined
Anders Ljungstedts gymnasium saknade fem miljoner kronor vid den här tiden förra året. Ett flertal lärare har omplacerats och skolan omorganiserar för att spara pengar.

Corina Larsson undervisar två grupper om vardera 25 elever i svenska på skolans byggprogram. Hon beskriver att många av ALG:s elever är i behov av stort stöd i studierna för att nå godkända betyg i ämnen som svenska, matte och engelska. På byggprogrammet saknas speciallärare i svenska. Corina Larsson har haft stöd i sin undervisning av två kollegor med visst tjänsteutrymme avsatt för detta. I januari omplaceras Corina från sin tjänst på ALG, på grund av besparingarna ska hon istället tillhöra kommunens vikariepool. Det mesta tyder på att de två kollegorna då får ta över de 50 eleverna uppdelat mellan sig.

– De får då en grupp var och får fortsätta utan något stöd i undervisningen, säger Corina Larsson.

Hon berättar att hon redan i början av höstterminen flaggat till ledningen att flertalet elever kommer att få varning om icke godkända betyg. Nu då betygen är ett faktum känner hon med de elever som behöver mer stöd.

– Jag kan bara jobba utifrån de förutsättningar som jag får som lärare. Det är alltid eleven som riskerar att bli drabbad. Värst är det för de elever som vill lyckas, men som inte får stöd för att göra det, säger Corina Larsson.

Hon konstaterar att Anders Ljungstedts gymnasium är en stor skola bestående av sex olika enheter, där hon själv har tjänstgjort på en. Hur det ser ut konkret med lärare och professionella stödfunktioner, som speciallärare i svenska, på de andra enheterna och hur besparingarna drabbar, vet hon inte. 

– Jag vet bara hur det är där jag undervisar och vilka behov som finns där. Kontentan av det hela är att stödet för eleverna i svenska försvinner. Jag förstår att de måste spara, men det här är ett perspektiv som måste fram tycker jag.

Skollagen säger att om det finns tecken på att en elev riskerar att inte nå kunskapskraven för att bli godkänd i ett ämne, trots att eleven har getts stöd, så ska rektor se till att elevens behov av särskilt stöd skyndsamt utreds. Om det visar sig att eleven behöver särskilt stöd ska han eller hon få det.

Tvingas spara miljoner

De fem miljoner som plötsligt saknades på ALG kommer sig av felaktigt sätt att kontera, men även av ett minskat elevantal på skolans utbildning i språkintroduktion och i vissa grupper för vuxenutbildning, enligt skolledningen och utbildningsförvaltningen. Fram till oktober 2019 visade prognosen på plus, och sedan upptäcktes att pengar istället saknades. Exakt hur detta kunnat ske har utbildningsförvaltningen ännu inte rett ut, enligt skolchef Åsa Ridne.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!