Läraren: Mellanstadiet på Skäggetorpsskolan glöms bort

Nu görs mycket för att eleverna på högstadiet på Skäggetorpsskolan ska bli rustade för att byta till andra skolor. Men glöms eleverna på mellanstadiet bort?

Viktiga lärare fattas och efter att förberedelseklassen försvann efter sommaren är det tuffare än någonsin för lärarna på mellanstadiet, hävdar en lärare.

Viktiga lärare fattas och efter att förberedelseklassen försvann efter sommaren är det tuffare än någonsin för lärarna på mellanstadiet, hävdar en lärare.

Foto: Julia Djerf

Linköping2020-11-15 18:00

– Mellanstadieeleverna hamnar mellan stolarna. De glöms bort.

Det hävdar en lärare som är bekymrad och ledsen, men framförallt orolig, för mellanstadiets elever. 

Med tanke på sitt jobb och på elever och föräldrar väljer personen att vara anonym och vi kallar därför personen för Läraren. 

– Det är inte alltid populärt att vara kritisk, säger Läraren.

Skäggetorpsskolan har under flera år varit en 6–9 skola. Men förra året, vid höstterminens start flyttade också årskurs fyra och fem från Nygårdsskolan till Skäggetorpsskolan. Organisatoriskt hör mellanstadiet dock fortfarande till Nygårdsskolan och har en egen rektor.

Mellanstadiet, årskurserna fyra, fem och sex, huserar i en av Skäggetorpsskolans korridorer där de har var sitt klassrum, med ansvariga klasslärare. Att en övervägande majoritet av barnen på skolan har utländsk bakgrund gör att undervisningen skiljer sig från en skola där majoriteten har svenska som modersmål. 

Det gör också att arbetsbördan av många upplevs som tung, hävdar Läraren.

– Vi som jobbar med Nygårdsskolan i Skäggetorpsskolan i dag är alla entusiaster och idealister. Vi vill hjälpa barnen. Men nu har arbetsbördan blivit så stor att vi knappt orkar längre.

Vi sitter på ett lugnt ställe mitt i stan. Läraren, som har många års erfarenhet av undervisning, tittar ut genom fönstret och säger att ångesten över hur hen upplever dagens skolsituation håller på att ta överhanden. Sömnen blir lidande eftersom det är svårt att sluta tänka på hur olika situationer kan lösas och på vilket sätt en elev kan få hjälp att lära sig bättre. Att lämna arbetet kvar på jobbet är inte ett alternativ.

– Invandrare anklagas ofta för att de inte gör något. Men vi ger dem heller inte förutsättningar för att kunna göra det.

En redan pressad arbetssituation blev ännu mer pressad när höstterminen startade. Under sommaren slutade den lärare som ansvarade för skolans förberedelseklass. Det har inneburit att eleverna som gick där, totalt åtta, har fördelats ut i mellanstadiets klasser.

En förberedelseklass är en klass där nyanlända (och andra) elever under en tid får särskilt stöd i en annan grupp än i den som åldersmässigt hade varit den riktiga. 

Att ha förberedelseklasser är inget tvång för en kommun, men enligt Skolinspektionen kan en sådan åtgärd vara till fördel för en del elever.

Skolinspektionen skriver:

” Om skolan bedömer att eleven inte har tillräckliga kunskaper i svenska för att kunna ta del av undervisningen i sin ordinarie undervisningsgrupp kan hen få undervisning i förberedelseklass.”

Utbildningsnivån bland elever i förberedelseklass är ofta ojämn. Några kan kanske läsa och skriva medan andra aldrig har gått i skolan. Just nu finns en elev på skolan som talar ett språk där det inte finns tolk att få tag på i hela landet.

Skolan jobbar på det man kallar har ett språkutvecklande arbetssätt. Men det räcker inte anser Läraren.

Hen berättar att skolan har ett så kallat tvålärarsystemet, meningen är att det ska vara två lärare i varje klass. Det fungerar långt ifrån alltid, och även om det skulle göra det så löser det inte problemet. Arbetsbördan är för stor och insikten om allt som borde göras är förlamande, är beskrivningen. Viss kritik mot skolans ledning anas också.

– Vi kan lösa många problem själva, men inte allt. Vi ställer frågor men får inga svar. Ifrågasätter man saker blir man en jobbig person. 

Vilka problem tänker du på? 

– Ja, det fattas exempelvis lärare. Någon speciallärare i svenska finns inte nu och har inte funnits på hela förra året. Hur kan det få fortgå, när undervisning i svenska är något som behövs som allra mest här? Så skryter Alliansen om att de satsar på skolan. Eleverna behöver grunderna, att lära sig läsa och skriva. Men nu kan vi inte ge de här eleverna rätt stöd.

Hen påpekar att eleverna i förberedelseklasser har rätt till specialanpassad timplan med fler lektioner i svenska. Något som inte genomförs nu och förklaringen, säger hen, är att lärarna i svenska redan hade sina scheman fyllda när förberedelseklasserna fördelades.

Läraren understryker att det inte bara är högstadieeleverna som ska byta till annat högstadium. Det gäller också skolans årskurs sex.

– Även barnens föräldrar är oroliga. Många är väl medvetna om hur stor betydelse skolan har för att deras barn ska lyckas senare i livet.

Hen citerar en av kommunens skolchefer som pratar om den "guldbiljett" eleverna får med sig om de klarar att få behörighet till gymnasiet. Men hur ska det gå till när det ser ut som det gör, frågar Läraren sig. 

– Många lärare går på knäna. Många letar andra jobb och det har hänt att lärare slutat från en dag till en annan.

Att söka nya lärarjobb i kommunen i dag, kan dock vara svårt. Läraren tror att kommunen "håller inne" lärartjänster eftersom man vet att det till hösten 2021 kommer många lärare från Skäggetorpsskolan. Det betyder att vissa söker sig utanför Linköping och kan därmed vara förlorade för kommunen. 

Det är inte bara svensklärare som fattas, enligt Läraren. Det fattas också lärare i hemkunskap och träslöjd. Det innebär att eleverna inte får den undervisning de har rätt till, anser hen. Viss tid av icke utnyttjad tid används till läxläsning, vilket Läraren tycker är bra. Men lika mycket ägnar man sig åt att leka ute, spela spel och titta på film. I ämnet musik och idrott och gympa är det obehöriga lärare som jobbar.

Läraren tittar ut genom fönstret och blir tyst en lång stund och skakar sedan på huvudet.

– Skollagen säger att alla barn ska ha lika tillgång till utbildning. Men något sådant existerar inte. Vi vet ju hur mycket de här eleverna saknar. Hade det här varit elever i en skola med övervägande svenska elever hade föräldrarna stormat skolan. Men det händer inte nu.

Att högstadieelever ska till andra skolor läraren är en bra åtgärd, men det kräver att överlämningarna blir bra, påpekar hen. Risken finns annars att elever som redan har det tufft, får det ännu tuffare och riskerar att få sin studiemotivation körd i botten.

– Klart man tänker på vad som ska hända när de flyttar till skolor där skillnaderna i kunskap kanske blir ännu större, och där kompetensen hos lärare än så länge är lägre för hur man ska hantera sådant här.

Någon närmare information om vad som ska hända med Skäggetorpsskolan efter vårterminen, eller för den delen den egna tjänsten, har ännu inte kommit. Löftet är att det ska komma före jul.

Förberedelseklass

Rektor beslutar om elev ska gå förberedelseklass.

Skolan bedömer elevens kunskaper. Har eleven inte tillräckliga kunskaper i svenska för att kunna ta del av undervisningen i sin ordinarie undervisningsgrupp kan hen få undervisning i förberedelseklass.

Elever får gå delvis i förberedelseklass under högst två år. Syftet med förberedelseklassen är att ge nyanlända elever de kunskaper de behöver för att så snart som möjligt kunna ta del av undervisningen i en ordinarie klass.

Källa: Skolverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!