Lärare visste inte att de gjorde fel

Kommunledningen har polisanmält att Katedralskolan bokat resor utan att använda kommunens resebyrå. Men personal på skolan säger att de inte visste att det skulle vara fel. Lokala instruktioner medger sådana bokningar i vissa fall.

Under åren reagerade ingen på att direktbokningar gjordes och därför förstod personal inte att bokningarna var fel, enligt anställda.

Under åren reagerade ingen på att direktbokningar gjordes och därför förstod personal inte att bokningarna var fel, enligt anställda.

Foto: Ada Hultberg

Linköping2019-04-12 19:30

Linköpings kommun har olika dokument med instruktioner om resor som ger en delvis motstridig bild av vad som gäller.

Flera lärare vi talat med säger att det känns märkligt att Katedralskolan blir polisanmäld när medarbetare har gjort som det står i vissa av dokumenten.

Anställda som vi talat med säger att de inte tidigare fått information från ekonomiavdelning, arbetsledare eller utbildningsförvaltning om att bokningar gjorts på felaktigt sätt.

LÄS ÄVEN: Därför anmäldes skolans resor

LÄS ÄVEN:Ny smäll för Katedralskolan

LÄS ÄVEN:Facket kritiskt till Katedralhanteringen

I kommunens resepolicy står att resor och hotell ska bokas hos den resebyrå som kommunen har ramavtal med. Samma uppgift finns i kommunens inköpsrutiner.

Av Katedralskolans lokala rutiner för inköp och beställningar framgår att undantag kan göras. Där anges att boende i första hand bokas via avtalad resebyrå, men om resebyrå inte kan tillgodose behovet får medarbetare göra bokningar. Företaget ska skicka faktura till skolan eller också tar resenärer med faktura till ekonom. I dokumentet framgår att bussresor skulle bokas av en utsedd anställd på skolan, med instruktion om hur direktupphandling skulle göras.

Ett exempel på direktbokning av boende är elevresor till England. Skolan har sedan 2010 genomfört drygt 15 elevresor och en personalresa till samma hotell, som betalats genom att medarbetare fört med sig fakturor ställda till skolan och kommunen och överlämnat dem till skolans olika ekonomer. Enligt anställda har ingen under åren reagerat på bokningar eller upplyst om att bokningar skulle ha utförts på felaktigt sätt.

I februari, under granskningen, då kommunen meddelade att bokningsförfarandet var fel ville anställda inte genomföra vårens förestående utbildningsresa. Efter intyg från skolchef om att den aktuella resan trots fel fick genomföras reste gruppen. Under vistelsen i England fick personal och elever, via anhöriga och sociala medier, veta att kommunledningen gjort en polisanmälan som omfattade Englandsresor tillbaka till 2016. Det väckte upprördhet och oro i resenärsgruppen.

”Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv aldrig känt mig mer utlämnad, orolig och sviken – och det på grund av min egen arbetsgivare” skrev en av lärarna efteråt i ett brev till chefer och politiker på olika nivå i kommunen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om