I tisdags attackerades tavlan i det stora trapphuset i Katedralskolan dĂ„ ett gĂ€ng elever tog sig in och kastade Ă€gg mot oljemĂ„lningen, förestĂ€llande ett landskap frĂ„n Stora Ă by i Ăstergötland.
Agerandet har vÀckt bÄde ilska och besvikelse pÄ skolan.
â Att ungdomarna knĂ€cker Ă€gg i huvudena pĂ„ varandra i samband med nollningen fĂ„r vi nog tyvĂ€rr leva med, men det hĂ€r Ă€r nĂ„got helt annat, sĂ€ger lĂ€raren och skyddsombudet Hans Larsson och fortsĂ€tter:
â Att ge sig pĂ„ egendomar och konstverk Ă€r fullstĂ€ndigt oacceptabelt. De som gjort det hĂ€r mĂ„ste fĂ„ veta att de verkligen klivit över grĂ€nsen för vad som kan tolereras.
Ăggkastningen Ă€gde rum i tisdags eftermiddag och de som utförde gĂ€rningen var elever frĂ„n en annan gymnasieskola, uppger Larsson.
â Det Ă€r sĂ„ det funkar nuförtiden under nollningen. Eleverna pĂ„ skolorna gĂ„r ut med uppmaningar att angripa varandra pĂ„ olika sĂ€tt.
Larsson menar att ungdomarna hetsar varandra i en slags kamp som fullstÀndigt spÄrat ur.
â Det mesta filmas och lĂ€ggs ut pĂ„ sociala medier. Just den hĂ€r attacken har dokumenterats dĂ€r man ser att nĂ„gra kastar Ă€gg mot mĂ„lningen.
En anmÀlan om skadegörelse har lÀmnats in till polisen och Hans Larsson hoppas nu att utredningen ska visa vilka som lÄg bakom gÀrningen.
â Det finns ju en film som polisen har tillgĂ„ng till, sĂ€ger han.
Efter angreppet kallades Johan Roos, konservator vid Ăstergötlands museum, in för att försöka rĂ€dda mĂ„lningen som mĂ€ter omkring fem gĂ„nger tre och en halv meter.
â Skolans personal hade gjort ett bra förarbete genom att ta bort skal och annat. Det Ă€r viktigt att insatsen görs sĂ„ snabbt som möjligt eftersom Ă€ggröran stelnar fort, sĂ€ger Johan.
Efter att ha bearbetat oljemotivet med olika vÀtskor i ett flertal timmar anser Roos att tavlan Àr ÄterstÀlld i sitt ursprungliga skick, sÄnÀr som pÄ vissa partier.
â Tittar man riktigt noga frĂ„n sidan kan ögat skönja mindre delar som blĂ€nker till. Men det fĂ„r vi tyvĂ€rr leva med. Jag tycker Ă€ndĂ„ att tavlan ser helt okej ut, sĂ€ger Roos.
Hans Larsson upprörs sÀrskilt mycket av att attacken skedde mot just trappmÄlningen:
â Tavlan Ă€r en stark symbol för Katedralskolan. Den mĂ„lades av Elias Erdtman till skolans invigning 1915 och har kunnat beskĂ„das av otroligt mĂ„nga generationer som har studerat hĂ€r.
Bobil Brahim, vaktmÀstare och skolvÀrd pÄ Katedral, berÀttar att han fick syn pÄ de som kastat Àggen och att han sprang efter dem i riktning mot VasavÀgen.
â Det var bara killar i gĂ€nget och de var för snabba för mig. Du vet, en gammal man mot ungdomar. Inte en chans att jag skulle hinna upp dem.
Vad Brahim anser om tilltaget att kasta Àgg mot tavlan framgÄr med all önskvÀrd tydlighet:
â För jĂ€vligt. Jag förstĂ„r inte att nĂ„gon kan göra nĂ„t sĂ„nt.
Bobil retar sig pÄ mer Àn angreppet pÄ tavlan, förklarar han.
â Rutor pĂ„ skolan har blivit krossade av Ă€ggkastningen. Man har ocksĂ„ vrĂ€kt ivĂ€g ölflaskor som slagits sönder mot stora entrĂ©n. Jag har fĂ„tt stĂ€da upp massor med glasbitar som legat utspridda.
Hans Larsson visar nÄgra fönster som gÄtt i tusen bitar.
â Ăgg har kommit farande in i klassrum och arbetsrum. Det Ă€r ett tilltag som passerat alla anstĂ€ndiga grĂ€nser. Vi mĂ„ste alla hjĂ€lpa till att fĂ„ bukt med det hĂ€r.
Larsson anser att det som för nÄgra Är sedan ansÄgs som ganska oskyldigt med tiden har eskalerat och nu nÄtt nivÄer som inte lÀngre kan accepteras.
â NĂ€r saker och egendomar attackeras, nĂ€r polis och vĂ€ktare mĂ„ste kallas in, dĂ„ Ă€r det hög tid att sĂ€tta ned foten.
â Detta gĂ€ller alla skolor, misstĂ€nker jag. Jag utesluter sĂ„klart inte att elever frĂ„n Katedral Ă€r med i det hĂ€r. De Ă€r förmodligen inte mer oskyldiga Ă€n nĂ„gra andra.
Till helgen har Katedral kallat in vÀktare som ska bevaka skolans omrÄde.
â Förhoppningsvis kommer det att förhindra att ytterligare skadegörelse uppstĂ„r.
Till det som tidigare betraktades som tÀmligen harmlöst var skolornas sÄ kallade uppdragslistor dÀr eleverna gick runt och genomförde olika uppgifter som poÀngsattes efter ett fastlagt berÀkningssystem.
Ăven detta har spĂ„rat ur, anser Hans Larsson.
â Det har smugit sig in oanstĂ€ndiga inslag pĂ„ listorna som helt enkelt mĂ„ste bort.
â Flera av dem Ă€r rent sexistiska och tvingar eleverna att göra saker som inte hör hemma pĂ„ en svensk skola, eller nĂ„gon annanstans heller, för den delen.