Skolans värld präglas ofta av löst tyckande och pedagogiska moden. Men nu har Linköpings lärare för första gången fått inblick i en form av facit över vad som faktiskt utvecklar elevernas lärande.
Under måndagen fick Linköpings 1 200 grundskolelärare chansen att höra den välrenommerade pedagogen och författaren James Nottingham tala om hur forskningsresultat kan omsättas i praktisk handling i klassrummet.
Han är knuten till forskningsgruppen kring skolforskaren John Hattie, vars studie Visible Learning slog ner som en bomb bland lärare 2009. Det är världens största forskningsöversikt om vad som påverkar elevers studieresultat. Med andra ord en sammanfattning av vilka metoder som verkligen fungerar.
Mycket fungerar bra
Under måndagen berättade James Nottingham att hela 95 procent av all verksamheten inom skolan är positiv för lärandet. Även sådana saker som att ta en kort vätskepaus. Men mycket av det som görs i klassrummen har en marginell påverkan.
– Det handlar om att lyfta upp det vi av erfarenhet och empirisk forskning vet fungerar. Hemmiljö och socioekonomisk status hålls ofta fram som viktiga faktorer, men faktum är att de har mindre påverkan på lärandet än flera saker som sker i klassrummen.
Tydlighet är avgörande
Forskningen visar bland annat att skickliga lärare, som är tydliga när det gäller mål och vad de förväntar sig, är bland det viktigaste för framgångsrika studier. Däremot har storleken på klasser en betydligt mindre positiv påverkan än vad som tidigare framhållits.
Mycket av det som sades under föreläsningen kände Linköpings lärare till sedan tidigare, men det faktum att deras yrkesroll har stor betydelse fick många att sträcka lite extra på sig.
– Eftersom alla har gått i skolan har många synpunkter kring skolan. Många tror sig klara jobbet bättre än lärare, men det krävs mycket erfarenhet, säger James Nottingham.
Läraren som förebild
Ett huvudtema under föreläsningen var det han kallar livslångt lärande. Det kan gå ut på att läraren sätter upp en videokamera för att filma undervisningen, i syfte att analysera den tillsammans med en kollega.
– Vinsten ligger inte bara i att man hittar saker som kan förbättras, utan att det visar eleverna att man aldrig blir färdiglärd. De behöver förebilder att ta efter, säger James Nottingham.
Senare i höst återvänder James Nottingham till Linköping för att konkret arbeta tillsammans med elva rektorer i skolutvecklingsprogrammet Visible Learning Plus. Då ska teorierna från John Hatties studier omsättas till praktisk vardag.
För mycket tyckande
Catharina Rosencrantz, ordförande i barn- och ungdomsnämnden i Linköpings kommun, tycker att det är bra att lärare får klarhet i vad som verkligen fungerar. Hon menar att samspelet mellan lärare och elever fallit i skuggan av en massa tyckande kring hur skolan ska organiseras.
– Vi kan bygga strukturer som ger stöd, men vi kan aldrig ersätta en duktig lärare. Det här ger ett stöd både för politiken och för den enskilde läraren att fokusera på de delar som är viktiga, säger hon.