Just nu byggs Hamngatan i Linköping om, arbetet beräknas färdigt i november.
– Det ska bli nya refuger i mitten, med perenn-planteringar som utsmyckningar. Och en extra refug för att underlätta för cyklister i övergången från Storgatan. Vi byter belysning. De där höga masterna ska bort och bytas till lägre gatlyktor för att skapa en mera intim känsla, säger Ulf Johansson-Lorin, avdelningschef på teknik- och samhällsbyggnadsnämnden i Linköping.
Dessutom bygger man en ny vänstersväng från tullbron och anlägger körfält för kollektivtrafik på båda sidor av Hamngatan.
– Det kommer att likna Malmslättsvägen lite grann, med körfält för allmän trafik i mitten och för kollektivtrafik på sidorna, säger Johansson-Lorin.
Tanken att Hamngatan ska bli lite gemytligare och lite långsammare.
– Gatans utformning i dag signalerar att man kan köra fortare på den här sträckan. Vi vill göra den till den stadsnära gata som Hamngatan faktiskt är. Då kan man till exempel inte hissa upp gatlyktornas armaturer högt upp i luften.
Hur fort ska man köra på Hamngatan i framtiden?
– Vi räknar med att det blir en gata där man kör i cirka 30–45 kilometer i timmen.
Att vägarbetet har påbörjats och gått ner till sparlåga under semestern har fått Correns läsare att surna till.
– Jag förstår reaktionerna. Vi hade velat börja efter semestern, men vi insåg att vi måste börja för att hinna i tid. Arbetet stod helt stilla under vecka 30. Det är inget vi önskar, säger Anders Lifvergren , platschef på NCC Roads.