Det borde varit lätt och det borde gått snabbt. Istället tog det lång tid, dessutom hade det tagit ännu längre tid om inte saken JO-anmälts. Det var nämligen först då som tjänstemännen på kontoret började agera.
Ärendet handlade om en man, boende på Nygatan, som föreslagit att två parkeringsplatser skulle tas bort. Han tyckte det var för trångt på gatan. Hans förslag kom in i oktober 2011 och först i mars 2014 fattade samhällsbyggnadsnämnden beslut – det blev då som mannen ville.
– Efter ett år ringde jag, sen mejlade jag och till sist surnade jag till och anmälde till JO, berättar han när Corren ringer.
Ansvarig för nämnden var under den här tiden Muharrem Demirok (C) och även om han inte leder den dagliga verksamheten så är det han som har ansvaret. I ett brev undertecknat av honom förklarar han för Justitieombudsmannen vad som hänt. Av brevet framgår att sådana enkla beslut ska fattas av en trafikingenjör, men på kontoret finns flera sådana och det var inte helt klart vems ansvar det var att ta tag i nya ärenden.
De sattes i en pärm allteftersom de kom in och där blev de kvar – tills Justitieombudsmannen började ställa frågor.
Muharrem Demirok skriver i brevet: "Att NN inte fått svar på sin framställning beror därmed i första hand på bristerna i avdelningens handläggningsrutiner och inte på någon enskild befattningshavare." Av brevet framgår att Demirok är medveten om att handläggningen av ärendet inte har uppfyllt förvaltningslagens krav. Det framgår också att kommunens jurist anser att det är rimligt med högst sex veckors handläggningstid.
– Det här är ett slarvfel. Men en anmälan som leder till kritik från JO är allvarligt. Det här blev en väckarklocka om att man inte får dela upp saker i stora och små frågor. Den som ställer en fråga till en kommun har rätt att få ett svar. Även om det inte är ett svar man gillar så ska man få ett svar, säger Muharrem Demirok (C).
Han är inte längre ordförande i nämnden. Som en följd av valresultatet i höstas tog socialdemokraten Kristina Edlund över vid årsskiftet.
Hur ofta har du fått kritik av Justitieombudsmannen?
– Det är inte varje dag det ringer en tjänsteman och berättar att vi har ett ärende om kritik från JO och när det händer så blir man lite spak. Det här är första gången, säger Muharrem Demirok.
Efter att Justitieombudsmannen börjat intressera sig för fallet har nya rutiner införts så att ärenden inte ska kunna glömmas bort.
Justitieombudsmannen tog för övrigt nästan 14 månader på sig att utreda ärendet.