Längre bilköer vid bommarna

Räkna med längre bilköer vid järnvägsbommarna på Östra Länken ett tag till. Vissa brister har upptäckts i det nyinstallerade radarsystemet.

Järnvägsradar vid Södra länken

Järnvägsradar vid Södra länken

Foto: Mikael Svensson

LINKÖPING2014-01-05 17:16

I samband med bygget av Östra Länken installerades ny radarteknik vid järnvägsövergången på sträckan och vid Braskens bro. Systemet prövas fortfarande och är inte i full drift.

Radarsystemet är ännu bättre på att upptäcka fordon och tappad last som hamnar mellan järnvägsbommarna.

Den gamla tekniken bygger på sensorer i marken som känner av metall- och järnmaterial. Ligger något på spåret går ett larm till lokföraren.

Den nya utrustningen sitter på stolpar och kan upptäcka hinder av alla material, exempelvis betong och timmer.

Under de första testerna har vissa brister framkommit.

– Systemet har haft problem att detektera svävande föremål, exempelvis om skopan på en grävmaskin hänger in mellan bommarna, säger Jonas Danielsson, projektledare på Trafikverket.

Och om ett upptäckt föremål har legat kvar en längre tid, har systemet trott att det ska vara där. Varpå larmet har upphört.

Leverantören jobbar nu på att åtgärda problemen.

Eftersom systemet inte är helt intrimmat har tågen ända sedan invigningen haft sänkt hastighetsbegränsning vid övergångarna. Lokförarna får köra i 30 km/h istället för 60 km/h, för att hinna stanna om de ser ett hinder.

Det leder i sin tur till att vägtrafikanterna får vänta längre vid bommarna.

I och med de upptäckta bristerna i radarsystemet väntas testperioden dra ut på tiden. Därmed kan man räkna med längre bilköer vid järnsvägsövergångarna ett tag till.

Jonas Danielsson vet inte när tågen får köra för fullt igen. En provdrift beräknas komma igång under våren. Slutligen är det Transportstyrelsen som godkänner systemet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om