– Under helgen har vi ringat in ett hårdvarufel som nu är åtgärdat och har påbörjat en stegvis återkoppling till it-systemen, säger Håkan Nilsson, chef för landstingets övergripande it-centrum.
Störningen drabbade alla landstingets it-system, inte bara journalföringen via Cosmic. Normalt under en helg ska cirka 400 användare ha it-uppkoppling, men ökar en normal måndag till 4 000 användare.
Har störningen inneburit någon risk för patienternas säkerhet?
– För att garantera en bra och säker vård har de mest prioriterade verksamheterna kunnat nyttja it-systemen under helgen. Jag är inte medicinskt ansvarig, men efter vad jag har hört har det inte uppstått något allvarligt fall till följd av störningarna i it-systemen, säger Håkan Nilsson.
Sedan felet identifierats och åtgärdats håller nu landstingets olika verksamheter på att återfå tillgången till de olika it-systemen. Först att kopplas upp under förmiddagen var västra länsdelen med bland annat Motala lasarett, därefter följde östra länsdelen. Närmare lunchtid följer verksamheterna i landstingets centrala del, men de administrativa delarna får vänta till sist. Enligt Håkan Nilsson ska alla it-system fungera normalt överallt i eftermiddag.
Går det att ringa till landstinget?
– Ja, men det är ett högt tryck på telefonisterna just nu så det kan ta längre tid än vad det brukar att komma fram, säger han.