Landningsbanan flyttas för 310 miljoner kronor

Nu inleds arbetet med att flytta flygplatsens start- och landningsbana. Flytten gör det möjligt att bygga tusentals bostäder på Stångebro.

Flygplanen vid Linköping City Airport får i framtiden taxa lite längre till och från den nya start- och landningsbanan. 2022 ska den vara klar.

Flygplanen vid Linköping City Airport får i framtiden taxa lite längre till och från den nya start- och landningsbanan. 2022 ska den vara klar.

Foto: Peter Jigerström/arkiv

Linköping2020-06-14 18:10

Trafikverket har just avslutat arbetet med att ge riksväg 35 en ny sträckning förbi Sviestad. Den gamla vägen rivs nu upp, allt för att bereda plats för den nya landningsbanan.

Flygplanen ska i framtiden starta och landa 600 meter längre åt sydost. Det gör att flygbullerkurvan – som styr var det går att bygga bostäder – kommer längre från Linköpings centrum.

– Projektet har väldigt stor betydelse för våra möjligheter att utveckla staden. Det gör det möjligt att bygga tusentals bostäder på Stångebro. Det har också betydelse för att säkra flyget långsiktigt, säger kommunalrådet Niklas Borg (M).

Allt som allt beräknas flytten av landningsbanan kosta runt 310 miljoner kronor, varav kommunen står för 210 och Saab för 100.

– Kommunens del bekostas till största delen av de exploateringsintäkter vi får in när det frigörs attraktiv mark på Stångebro, säger Borg.

Den nya landningsbanan byggs ihop med den gamla och blir fem meter bredare. Det gör det möjligt att trafikera Linköping City Airport med större flygplan, som Airbus 320 och Boeing 737. Redan idag har flygplatsen dispens för sådana plan, men den är utfärdad med villkoret att banan kommer att byggas ut.

– Det är svårt att förutse hur det kommer att se ut post corona. Men före pandemin hade vi i princip gått i taket för KLM:s linjetrafik till och från Linköping. Vi har haft diskussioner med KLM om att vi gärna ser fler avgångar eller större plan, säger Borg.

Saab, som bedriver provflygning på flygplatsen, ansvarar för bygget av landningsbanan. 2022 väntas den stå klar och då ska Saab också ha bullerisolerat flera hundra bostäder i närheten.

– Det är blandad mark med både berg och lermark. Vi måste lägga på fyllmassor för att få marken att sätta sig och vi måste både spränga och påla. Samtidigt vill vi störa verksamheten så lite som möjligt och därför tar det lite tid, förklarar Jan Germundsson, ansvarig för samhällsrelationer på Saab i Linköping.

Kommunen får mer bostadsmark. Vad vinner Saab på att flytta landningsbanan?

– Vi behövde söka nytt miljötillstånd och flytten underlättade den processen. Det hade nog varit svårt att få ett tillstånd om vi hade legat kvar med huvuddelen av verksamheten så nära citykärnan. Dessutom får vi en säkrare verksamhet eftersom vi kommer bort från skolor och idrottsplatser. Det här är win-win för alla inblandade, säger Germundsson.

Karta: Linköping Airport
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!