I november förra året opererades en patient för njurcancer på Linköpings Universitetssjukhus. Efter operationen fick patienten information om att ett återbesök skulle ske i december. Men kallelsen dröjde och mötet blev inte av förrän 31 januari, en och en halv månad senare, då på patientens eget initiativ. Där fick patienten veta att hans cancer hade spridit sig. Mannen dog kort senare av sin sjukdom. Händelsen anmäldes till IVO, inspektion för vård och omsorg.
– Från verksamhetens håll så har vi ett ansvar och rutiner för att inte tappa bort patienter. Men den här patienten var inte bortappad utan läkaren som hade patienten slutade precis efter operationen. Planeringen försvann inte men patienten sattes inte upp på återbesök. Det är där vi har fått kritik, säger Åsa Petersson, som är tillförordnad verksamhetschef för Urologiska kliniken.
Läkarbytet låg alltså till grund till varför patienten inte fick en kallelse. Nu förtydligar sjukhuset sin rutin att alltid ge besked om nästa sjukhusbesök efter mottagningens slut.
– Det är inte alltid som vi har lyckats planera in patienterna eftersom vi inte har tillräckligt många läkare på schema. Ofta ringer patienterna till oss om de inte fått tiden. Nu har vi försökt tydliggöra vår rutin, man ska redan från början göra en planering för nästa steg.
Administration och sekretare kopplas även in för att höja bevakningen på patienterna.
– En bevakning på prover och när vi remitterar patienter till andra enheter. Så när vi får provsvaret har både doktorn och administrationen koll på att patienten ska få ett besök.
Om det senarelagda mötet påverkade patientens sjuktillstånd är oklart.