Lågt förtroende för bilhandlare

Svenska folkets förtroende för bilhandlare är lågt. Bara tre procent av tusen respondenter i en undersökning som Fastighetsbyrån låtit göra har högt förtroende för bilhandlare och politiker.

Foto: Fredrik Persson/TT

LINKÖPING2015-02-08 09:00

Toppar listan gör läkare och poliser. Fastighetsmäklarna själva hamnade på sex procent, att jämföra med åtta procent i en likadan undersökning 2013. Den yrkeskategori som ligger närmast över fastighetsmäklare är journalister som ökat från åtta till nio procent. Det är en bra bit upp till toppen på listan där läkare ståtar överst med 52 procent och poliser med 50 procent.

Enligt, Lars-Erik Nykvist, vd på Fastighetsbyrån beror det sjunkande förtroendet för mäklare på ett högt tempo och stigande priser, vilket kan leda till frustration och missnöje.

Daniel Windolf är mäklare på På Fastighetsbyrån i Linköping och är lite överraskad av resultaten i undersökningen.

– Ja, det var tråkigt att höra. Varför förtroendet är så lågt vet jag inte. Vi försöker i alla fall alltid att göra vårt jobb så bra vi kan.

Att det skulle kunna bero på oseriösa mäklare tror han inte.

– Nej, i dag är det tre års utbildning och dessutom finns statliga myndigheten Fastighetsmäklarinspektionen som kollar oss. Men kanske kan det vara gamla föreställningar om mäklare som hänger kvar. Det har funnits oseriösa mäklare och svarta får har funnits och finns i samtliga branscher.

Bilhandlarna hamnar i botten av listan, tillsammans med politiker på tre procent och med fondförvaltare framför sig på fyra procent.

– Jag tror att det är gamla saker som sitter i. Att man har för sig att vi bilhandlare skulle vara oseriösa. Men vi lever i en helt annan värld i dag och jag tror inte att man överlever om man är oseriös, säger Magnus Nilsson, försäljningschef på Asklings Bil i Linköping (Toyota).

Hur kan man ändra bilden?

– Det blir mer och mer fokus på att göra kunderna så nöjda så att de kommer tillbaka. Det jobbar vi efter i alla fall. Vi vill ju förstås att man alltid vill köra Toyota. Ett sätt att förbättra relationerna är att göra kundundersökningar.

Förtroendelistan

(resultat från 2013 inom parentes):

Läkare 52 procent (55)

Poliser 50 (47)

Advokater 22 (22)

Banktjänstemän 18 (22)

Hantverkare 14 (17 )

Journalister 9 (8)

Fastighetsmäklare 6 (8)

Fondförvaltare 4 (4)

Politiker 3 (4)

Bilhandlare 3 (4)

Undersökningen genomfördes av Reagera Marknadsanalys, på uppdrag av Fastighetsbyrån, 11 till 17 december 2014. Målgruppen för undersökningen var svenskar i åldrarna 20–74 år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!