Lagom värme bäst för handeln

Näst efter julen är sommaren den viktigaste tiden för detaljhandeln, enligt statistik från Handelns utredningsinstitut (HUI). Vi handlar och konsumerar året om, men vad vi handlar beror mycket på vädret.

My Califf, butiksansvarig på Kondomeriet, säger att det är förbrukningsvaror som kondomer, i lösvikt, och glidmedel som säljer mest på sommaren.

My Califf, butiksansvarig på Kondomeriet, säger att det är förbrukningsvaror som kondomer, i lösvikt, och glidmedel som säljer mest på sommaren.

Foto: Peter Jigerström

LINKÖPING2014-08-08 06:45

Det optimala vädret för handlarna är när det är lagom varmt.

– Är det för varmt vill vi hellre ligga på stranden eller åka till landet. Är det för dåligt väder så åker svenskarna utomlands, och då hamnar den mesta av deras konsumtion utanför landet istället, säger Elin Gabrielsson, analytiker på HUI.

Hon säger också att den extrema värmen vi haft gör att handeln kan slå lite olika.

– Samtidigt som folk lämnar stan så är det rimligen så att det är fler som handlar sommarkläder när det faktiskt är varmt.

Under några veckor i juni då det var sämre väder kunde HUI se att kläd- och skoförsäljningen minskade. Som väntat har typiska sommarprodukter gått väldigt bra denna sommaren.

– Kunderna har kommit in helt panikslagna och velat ha tag i en fläkt, säger Fabian Thulin, teamledare för logistik på Clas Ohlson.

Det är värmen som drivit försäljningen hos företaget. Kunderna kommer tidigt på dagen, när det är lite svalare, och det är inte det ordinarie sortimentet som lockar.

– Multimedia-grejer går sämre – det är ingen som vill vara inne och se på film i det här vädret. Det är badgrejer, kylväskor och fläktar som sålt bäst, mycket av det har varit slutsålt i två veckor, säger han.

Många affärer runt om i stan har märkt av att kunderna minskar på grund av det fina vädret, även om det i likhet med Clas Ohlsons fläktar finns vissa saker som går bra. På Akademibokhandeln är pocketboken storsäljaren.

– Det är bekvämt att ha med sig. Men även barnböckerna har gått bra under sommaren, jag tror det är många föräldrar som har mer tid och känner att de vill ta tag i läsningen, säger Ann-Sofi Ståhl, butikschef.

Det som gynnar handeln mest är när det är lite finare väder än vanligt. Då tenderar vi att unna oss mer, till exempel genom att köpa färdigmat och äta mer ute.

– Vi vill inte spendera timmar inne i köket med att laga mat när det är varmt. Färskvaror och grillvaror är dyrare än jämfört med många andra varor, vilket ger en positiv effekt för dagligvaruhandeln, säger Elin Gabrielsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!