Beskrivningen ges av Åsa Ridne och Christel Horsak, skolchefer med ansvar för gymnasie- och grundskolan.
På nationell nivå varnade en forskarrapport tidigare i veckan för att elevers frånvaro under pandemin varit så hög att den beräknas kosta samhället över 10 miljarder kronor. Kostnaden räknas på utebliven kunskap som ger unga en sämre situation på arbetsmarknaden som vuxna. Enligt rapporten har elevfrånvaron ökat med 50-70 procent.
I Linköping såg utbildningsförvaltningen en ökad elevfrånvaro våren 2020 men den har återgått till mer normala nivåer, enligt skolcheferna. Christel Horsak säger att vissa skolor i perioder haft fler sjuka elever än normalt. Åsa Ridne säger att gymnasieskolan generellt ser en ökad närvaro när skolor driver distansundervisning.
– Så har det sett ut sedan i mars förra året då distansundervisning först infördes, säger Åsa Ridne.
Förklaringarna är troligen flera. Förkylda elever som annars skulle sjukanmält sig kan delta i undervisning när de sitter hemma på distans. Ungdomar som har en tuff situation i skolan kan uppleva det lättare att sköta skolarbetet i enskildhet hemma. Och lång skolväg eller långa håltimmar som kan locka till skolk blir inte samma problem när studierna ska ske hemma.
– Distansundervisning har nackdelar också. Men just att vi når en viss elevgrupp lättare med distansundervisning, det ska vi försöka använda oss av även efter pandemin, säger Åsa Ridne.
Sjukdomsutbrott med många frånvarande kan försvåra för lärare att följa tänkt planering. Elever måste också få hjälp att komma ifatt och skolor har behövt förändra sina arbetssätt. En av grundskolans rektorer, Arenaskolans rektor Cecilia Persson, beskriver att skolan gjort all information i digitala kanaler, som plattformen Classroom, mer tydlig för att undvika att elever halkar efter.
– Det har gjort att elever som är hemma med mildare symtom kunnat följa undervisningen, säger hon.
Skolan använder också sitt elevhälsoteam med mentorer, speciallärare, kuratorer med flera för att följa upp elever som riskerar att halka efter.
– Vi ser inte att skolresultaten som vi fick för höstterminen har påverkats av pandemin. Det är en personalstyrka som slitit hårt och tillsammans hittat lösningar för att undervisningen ska fungera som vanligt, säger Cecilia Persson.