Inför höstterminen 2015 stängdes Kungsbergsskolans gamla lokaler igen för gott. Inomhusmiljön i byggnaden hade varit ett problem i åratal och både elever och anställda klagade på trötthet och sjukdom efter att ha vistats i lokalen.
För ett år sedan flyttade eleverna i årskurs 7-9 tillfälligt in till Anders Ljungstedts gymnasium. Där fick verksamheten under våren besök av Skolinspektionen, som i sin tillsyn riktade skarp kritik mot flera områden kopplade till undervisningen.
– Vi ser positivt på genomlysningen, det stämde väl överens med de förbättringsområden vi själva sett, säger Cecilia Persson, rektor på Kungsbergsskolan.
Elever fick inte hjälp
Baserat på intervjuer med elever och besök vid flera lektioner, konstaterade Skolinspektionen att många elever inte fick tillräckligt med stöd för att nå de högre betygen. Enligt Skolinspektionens skrivelse fick eleverna inte hjälp med att komma igång med sina arbetsuppgifter. Det ska ha resulterat i ett påfallande lågt arbetstempo.
– Framöver ska vi även under lektionstid tydligare undervisa i hur man når de olika målen och ge bättre återkoppling till eleverna.
Betygen var högre än provresultaten
Det riktas även stark kritik mot Kungsbergsskolans betygssättning. En jämförelse av elevernas slutbetyg och resultaten på de nationella proven från vårterminen 2015 visade på stora avvikelser i flera ämnen. I ett av ämnena fick exempelvis 69 procent av eleverna i årskurs 9 ett högre slutbetyg jämfört med provbetyget.
Skolinspektionen menar därför att det inte går att säkerställa att Kungsbergsskolans betyg har satts efter samma krav som vid andra skolor i Sverige.
– Det är oerhört viktigt att avvikelserna inte är så stora. Vi började titta på det här redan förra hösten och pratade med våra lärare. En överblick av betygen nu i vår visar att förhållandet ser mycket bättre ut. Men resultatet av det har vi inte förrän i augusti, säger Cecilia Persson.
Ska införa totalt mobilförbud
Vid sina besök uppmärksammade också inspektörerna hur vissa elever i klassrummet surfade på sociala medier eller fotograferade varandra. Lärarna hade då inte ingripit.
– Det är svårt för lärarna. Vi hade regler om att mobilen ska vara i avstängd och i fickan, men det var för lockande att använda den i alla fall. I samråd med föräldrar och elever har vi till hösten bestämt att mobilerna ska lämnas in till läraren innan lektionen börjar.
Kungsbergsskolan använder surfplattor som ett av sina läromedel. Även de ska eleverna ha använt för att besöka sociala medier under skoltid.
– Vi har konfigurerat om surfplattorna under sommaren. Nu ska de bara kunna fungera som lärverktyg.
Byter skepnad till hösten
Inspektörerna poängterar i sin skrivelse att flera lektioner på Kungsbergsskolan fungerade bra. Där ska lärarna ha gett ett aktivt stöd, med ett tydligt fokus på arbetsuppgifterna hos eleverna.
Skolinspektionen kräver dock att de många bristerna ska vara åtgärdade innan oktober är slut. Det förbättringsarbetet kommer dock att ske på en helt ny skola. Till hösten ska Kungsbergsskolan nämligen byta skepnad till Arenaskolan. Som det nya namnet antyder ska den ligga i anslutning till Linköping Arena i Kallerstad.
Enligt Cecilia Persson så har skolledningen jobbat hårt med att problemen inte ska föras vidare i samband med flytten.
– Alla lärare har kämpat stenhårt. Vi fick bortse från alla flyttkartonger på "Ljunkan" under det gångna läsåret, och vi ser flytten till Arenaskolan som en nystart.
Kan ni garantera en god undervisning till hösten?
– Absolut, vi är så väl förberedda som vi kan vara. Vi har jobbat hårt med det systematiska kvalitetsarbetet och ser redan förbättringar. Det känns jättekul, säger Cecilia Persson, som kommer att vara rektor även på Arenaskolan när den slår upp dörrarna efter sommarlovet.