– Ungdomarna behöver känna trygghet och tillhörighet. De skolor som ska ta emot eleverna måste hitta ett arbetssätt som fångar upp dem väl, säger Sandra Wahlström.
Hon må se avslappnad ut där hon sitter i soffan för hemarbete då vi genomför intervjun, men processen som hon är ledare och ansvarig för är i full gång. Enligt ett politiskt beslut ska Skäggetorpsskolans högstadium stängas i juni 2021 och ungdomarna placeras på andra skolor. Beslutet är fattat för att nå ökad integration och höjda skolresultat för eleverna, som idag har för lite kontakt med personer med svenska som modersmål. På Skäggetorpsskolan har 97 procent av eleverna ett annat modersmål än svenska.
Alla sjuor och åttor på Skäggetorp har nu fått åka på besök på de skolor som är valbara för eleverna. Studiebesöken var Sandra Wahlströms idé.
– Mitt mål var att öppna upp världen för dem lite. Elevernas kunskap om de andra skolorna var för låg, säger hon.
I tidigare reportage har vi skildrat hur eleverna besökt andra skolor och vilka tankar om trygghet, kompisrelationer, utanförskap och olikheter som besöken har väckt hos en del ungdomar. Dessa tankar, liksom elevernas behov av språkutveckling och studiehandledning, måste hanteras på de nya skolorna, understryker Sandra Wahlström.
Tror du att beslutet om att fördela ut Skäggetorpselever leder till en ökad integration och högre studieresultat?
– Jag måste tro det. Jag ser på det här med tillförsikt. Men, jag är lite orolig över den här våren och nästa höst. Vi måste göra det här rätt. Att det blir bra nu är helt avgörande för eleverna som går i sjuan och åttan på Skäggetorp nu. De måste känna sig väl mottagna och känna ett lugn så att de orkar prestera, säger Sandra Wahlström.
Vi har hört farhågor från föräldrar med barn på skolor som ska ta emot Skäggetorpselever, föräldrar som undrar om de nya eleverna kommer att behöva stora resurser och andra elever måste stå tillbaka. Vad tänker du om en sådan oro?
– Det är inte så som skollagen är skriven. Alla elever har rätt till stöd på sin nivå, oavsett om man är svag eller stark i ämnet, säger Sandra Wahlström.
I senaste mätningen nådde 36 procent av niorna på Skäggetorpsskolan behörighet för gymnasiet. Men eleverna på Skäggetorp är en palett av olikheter, understryker Sandra Wahlström. Några är nyanlända med svag skolbakgrund och stort behov av stöd. Andra ligger långt fram i sina studier men är svaga i just svenska.
Skäggetorpsskolans högstadieelever har nu fått lämna sina önskemål om vilken ny skola de vill hamna på. Om några veckor placerar utbildningsförvaltningen ut dem. Ungdomarna ska få antagningsbesked i början av december. Så fort placeringarna är klara ska Skäggetorpsskolans personal göra överlämningar till rektor och specialpedagog om varje elevs behov, och skolorna gör klassplaceringar. I slutet av vårterminen sker en ny överlämning om varje elevs kunskapsläge.
När politikernas beslut att stänga Skäggetorps högstadium blev känt i maj fanns en farhåga om personalflykt. Men lärare flyr inte, enligt Sandra Wahlström. De har valt att stanna kvar på skolan för att bidra till ett bra avslut. Senare beslutade kommunen också att dela ut en bonus på 25 000 kronor till lärare som stannar till juni 2021.