Att bygga höghastighetsjärnväg kommer att bli dyrt och ingen kan egentligen veta om det är en bra eller dålig investering.
Kostnaden är uppskattad till någonstans mellan 190 och 330 miljarder kronor och under eftermiddagen får de tretton kommunerna veta hur mycket de väntas bidra med. Det första förhandlingsbudet väntas bli offentligt runt klockan 18.
Kristina Edlund (S), kommunstyrelsens ordförande i Linköping är i Stockholm för att få budet. Innan hon sett det vill hon inte berätta vilken summa hon tycker är rimligt att kommunen bidrar med.
– Det tänker jag inte gå in på eftersom vi startar en förhandling nu, säger hon.
Däremot är hon mycket nöjd med att Linköping är en av de städer som får en station.
– Det är positivt att vi är en av de orterna som placeras på kartan. Det var många kommuner i rummet som inte fick den positiva nyheten som vi fått.
Men hade du egentligen väntat dig nåt annat?
– Nej, det hade jag inte eftersom Linköping är Sveriges femte största stad, men det är alltid skönt att få det nedskrivet. Det är klart att det känns bra, säger Kristina Edlund.
Budet i eftermiddag handlar om medfinansiering, men också om andra krav. Till exempel är bostadsbyggande en viktig del av investeringen. Samtliga 13 kommuner kommer att få specifika krav på hur många bostäder de ska bygga, alternativt se till att någon annan bygger.
Svaret på frågan om Linköping får en bro eller tunnel får vi dock sannolikt vänta på.
– Jag tror inte att vi får veta det idag, säger Kristina Edlund.
Det bud som kommunerna får under måndagen ska de svara på senast den 1 mars.