– Domstolar godtar väldigt vaga förklaringar från åtalade. Det har utvecklats en rättspraxis i Sverige där domstolar accepterar allt större mängder alkohol bara de tilltalade säger att de ska ha stor fest. Vi åklagare jobbar i uppförsbacke, sa Eva Nemec Nordh, kammaråklagare i Linköping.
Nemec Nordh driver just nu en utredning mot två misstänkta bussbolag i Östergötland. Hon medverkade i debatten tillsammans med östgötapolisens presstalesman Joakim Stenman, kammaråklagare Thorbjörn Sjöberg från Malmö, Sune Rydén, Tullverkets nationella expert på alkoholfrågor och Malin Thorson från Ungdomens Nykterhetsförbund (UNF).
Efter Correns granskning av alkoholbussar arrangerade de östgötska riksdagsledamöterna Finn Bengtson och Andreas Norlén från Moderaterna onsdagens debatt om vilka förslag politiker kan lägga för att skärpa lagar, i syfte att stoppa sprittrafiken.
Correns granskning har visat att ett stort antal smugglare drar in mycket stora svarta pengar på langning via bussarna, minst 120 miljoner om året i svarta vinster i tio bolag vi undersökt. Kopplat till spritbussar finns också ett försäkringsfusk där bussägare, smugglare och så kallade målvakter missbrukar socialförsäkringar.
I Correns granskning har bussägare hävdat att de inte har ansvar för vad resenärer ställer in i bussarna.
– Jag är ett bussbolag som säljer biljetter, säger företrädaren för ett bussbolag i Östergötland.
– Det där är inte min grej, jag är ett bolag som säljer biljetter, svarar företrädaren för ett bolag med säte i Norsborg.
Paneldebattörerna lyfte detta som ett huvudproblem i kampen mot spritbussar. En dom från regeringsrätten har blivit prejudicerande och låter busschaufför smita från ansvar för sin last. De lyfte också fram en rättspraxis där den som regelbundet för in stora mängder alkohol kan undgå att dömas för smuggling genom att hävda att alkoholen är för eget bruk.
År 1998 accepterade Sverige EU:s införseldirektiv där 110 liter öl, 90 liter vin och 10 liter sprit anses normalt för eget bruk men större mängd får föras in om man kan motivera varför.
– Aktörerna har lärt sig systemet. De vet vad de ska svara, alla ”ska ha fest”, sa kammaråklagare Thorbjörn Sjöberg och fick medhåll av andra debattörer som underströk att Sverige behöver ett fixerat mått på tillåten alkohol.
Med direktivet såg tullen smugglingen öka. Ett nytt vapen blev att beskatta bussbolagen för all alkohol ombord som ingen kändes vid då tullen stoppade bussar. Tills regeringsrätten slog fast att chaufförer inte kan vara ansvariga för vad passagerare tar ombord.
Märklig dom, anser Tullverkets alkoholexpert Sune Rydén och jämför med lagens krav på lastbilschaufförer som bötfälls om de fraktar okänt eller otillåtet gods.
– Men chaufförer på alkoholbussar skulle inte känna till vad passagerare ställer in? Det är ju tydliga förpackningar sprit och öl. Här kan ni politiker skärpa lagstiftningen, sa Sune Rydén till Finn Bengtson, Andreas Norlén och deras politikerkollegor.
Efter debatten sa Andreas Norlén att han ”fått en bild av en skrämmande verklighet” men bra idéer om åtgärder.
– Nu har vi lagstiftare fått ett mycket bra underlag, sa Finn Bengtsson.
Senare i vår lämnar Bengtsson och Norlén en rapport till justitieminister Beatrice Ask (M) och folkhälsominister Maria Larsson (KD).