Det visar forskning som Birgitta Thorslund på VTI i Linköping har gjort.
Hon tog sig an ämnet eftersom hörselnedsättning och trafiksäkerhet är ett ganska outforskat område.
– Man ser 180 grader, men hör 360 grader, så det är viktigt med hörselintryck.
Testförarna, som bland annat passerade en parkerad bil på vägen, hade lite olika beteenden.
– Våra studier visar att förare med hörselnedsättning kör försiktigare.
De har antagligen en vana att titta sig om i olika situationer. Många vrider till exempel på huvudet när de är ute och går. Det beteendet följer troligen med in i bilen. Förare med hörselnedsättning tittar tre gånger så ofta i backspeglarna. De sänker i snitt hastigheten med 5 km/h på 70-väg.
Är de medvetna om att de sänker farten?
– En del kanske. Jag tror inte vi skulle se samma mönster om jag satte mig med hörselskydd och körde. Det här är en hörselnedsättning som kommer successivt, kompensationen kan komma så också.
Det går inte sätta fingret på något ljud man måste kunna höra i bilen. För många med försämrad hörsel är det svårare att höra vad andra säger i bilen. Flera förare säger att de har svårt att hänga med i samtalet och då kan de bli lite distraherade.
Kan du se någon direkt risk att köra bil med sämre hörsel?
– Nej, vi har kommit fram till att de är lika säkra förare.
Vilken är den väsentligaste slutsatsen i ditt arbete?
– Vi ser inget behov av att ändra lagen för körkort, när det gäller personer med hörselnedsättning. Eftersom det inte utgör någon större risk. Därmed anser vi också att de förarstödsystem som placeras i bilar när det är möjligt bör göras tillgängliga även för förare med hörselnedsättning. Vi har visat att vibrationer i förarsätet kan användas både för att påkalla uppmärksamhet och som stöd till navigationssystem.