Köpt är väl köpt, eller...?

Auktioner kan vara både roliga och spännande. Men tänk på att du måste undersöka varan. Säljaren har dock en upplysningsplikt. Det innebär att om varan har fel eller brister som säljaren vet om ska han informera om det före köp.

LINKÖPING2002-03-19 06:08

Konsumentverket har en lång lista på vad konsumenten bör tänka på när man ropar in saker på auktion. För det första är budgivningen bindande. Var beredd på att du måste betala kontant och hämta varan med en gång. Auktionsfirman har normalt sett inget ansvar att förvara varan efter det att den är köpt. På auktioner säljs allt begagnat i befintligt skick. Därför får man räkna med att varorna ofta kan ha vissa brister. Men varan kan ändå anses felaktig om den inte kan användas för sitt ändamål, exempelvis om tvättmaskinen inte värmer vattnet eller banden inte snurrar i videoapparaten. Fel eller skador som du själv enkelt borde ha sett under visningen är det däremot svårt att få ersättning för.

Klaga vid varufel

Vid fel på varan, eller om den inte motsvarar förväntningarna med hänsyn till ålder och pris, ska du klaga hos auktionsfirman. När man bedömer varans skick ser man i första hand till utropspriset och inte det slutliga pris som den gick för på auktionen. Att varan kanske sålts till överpris tas ingen hänsyn till, eftersom det är budgivarna som själva bestämmer slutpriset på en auktion.

Reklamera snabbt

Om du vill reklamera felet måste det ske så snabbt som möjligt. Varan bör undersökas noga nära du hämtar den för att se om den är i samma skick som under visningen. Om det är fel på varan kan du kräva att auktionsfirman åtgärdar felet eller ersätter varan med en annan, likvärdig vara. Om det inte går kan du kräva prisavdrag eller hävning av köpet.

Auktionsföretag säljer i regel varor i kommission, det vill säga i eget namn för annans räkning. Företaget har då ett direkt säljansvar för de varor som säljs. Ibland uppträder auktionsutroparen bara som ombud för till exempel dödsbo eller en privatperson, så kallat förmedlingsköp. Om det är något fel på varan kan du, enligt konsumentköplagen, ställa samma krav på auktionsfirman som på den egentliga säljaren. Det gäller dock inte om säljaren är en näringsidkare.

Extra kostnader

En vara som du har ropat in kan bli dyrare. Extra kostnader som provision och moms kan läggas på. Men auktionsfirman är skyldig att informera om detta, bland annat genom tydliga anslag på auktionsstället.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!