Kommunen dömer ut station i Tannefors

Linköpings kommun dömer ut idén om en station i Tannefors för Stångådalsbanan. I stället föreslås en slutstation redan i Hackefors – eller en ny sträckning som skulle kosta miljarder.

Stångådalsbanan och Tjustbanan går från Linköping till Kalmar respektive Västervik. De båda järnvägarna har varit ett hett debattämne under hösten.

Stångådalsbanan och Tjustbanan går från Linköping till Kalmar respektive Västervik. De båda järnvägarna har varit ett hett debattämne under hösten.

Foto: Marie Kerrolf

Linköping2024-12-19 05:00

När Ostlänken byggs vill inte Trafikverket ansluta Stångådalsbanan/Tjustbanan till den nya järnvägsstationen i Steninge. I stället tänker sig Trafikverket en station i Tannefors, för att sedan ansluta till Södra stambanan i riktning mot Norrköping.

Den planen döms nu ut av kommunstyrelsen i Linköping, som i ett yttrande skriver att dagens trafiksituation – med två korsningar i Tannefors – inte kan accepteras. "Därmed blir ett stationsläge i Tannefors inte möjlig", blir slutsatsen.

– Ska vi kunna acceptera det behöver Trafikverket göra planskilda korsningar på riksväg 35 och Östra länken. Men det avfärdar Trafikverket. Därför föreslår vi andra lösningar, säger kommunalrådet Niklas Borg (M).

undefined
"Jag tycker att vi varit lösningsorienterade. Vi står inte i vägen för en satsning på Stångådalsbanan, men vi är inte beredda att medfinansiera", säger Niklas Borg (M).

En av de lösningar som föreslås är att Stångådalsbanan får sin slutstation i Hackefors. Det är alltså betydligt längre från centrum och den nya centralstationen än Trafikverkets förslag i Tannefors – som redan det fått hård kritik för att försvåra för dem som vill resa vidare från den nya Steningestationen.

Det andra förslaget är en ny sträckning för Stångådalsbanan, öster och norr om flygplatsen. Då skulle den kunna ansluta till stambanan in till den nya stationen i Steninge. En sådan ostlig sträckning diskuterades redan i kommunens översiktsplan 2010, men har bedömts som alltför dyr av Trafikverket.

– Preliminära beräkningar pekar på en merkostnad på två miljarder eller något i den stilen. Vi är tydliga med att järnvägen är ett statligt ansvar, vi är inte beredda att medfinansiera en sådan dragning, säger Borg.

Om ni stoppar en station i Tannefors – och i stället föreslår en slutstation i Hackefors eller en ny sträckning som är så dyr att Trafikverket högst osannolikt går med på den. Är inte det att ge en dödsstöt åt Stångådalsbanan och Tjustbanan?

– Nej, det skulle jag verkligen inte vilja säga. Det är upp till staten att bestämma om man vill satsa på de här banorna. Från kommunens sida vill vi sända en signal om att det är fullt möjligt. Men det är inte vårt ansvar att finansiera det, säger Niklas Borg.

Kommunen betonar i sitt yttrande att det inte är ett alternativ att låta Stångådalsbanan vara kvar som nu, fram till dagens centralstation: "Kommunen vill framhålla att valet av korridor Steninge bygger på att nuvarande resecentrum tas ur bruk och att järnvägen som barriär mot Stångån och Stångebro försvinner".

Trafikverket har brutit loss frågan om Stångådalsbanan från utredningen om Ostlänkens dragning. Stångådalsbanan ska utredas 2025–2027.

undefined
Så här ser Trafikverkets förslag för Stångådalsbanan ut. Den röda rektangeln är den föreslagna stationen i Tannefors. Efter den föreslås en sväng österut för att ansluta till stambanan (grön linje) i riktning mot Norrköping.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!