Tidigare år har den näst sista skolveckan för blivande studenter inte haft någon schemalagd undervisning. Det är för att inrapporteringen av betyg och efterarbete har tagit mycket tid och resurser från skolornas personal. Det är då flera elever passat på att åka ner till sydligare breddgrader.
Har ni tagit det här beslutet för att stoppa festresorna utomlands?
–Ja alltså, inte direkt så, men det är klart att de här resorna möjliggörs ju naturligtvis av att eleverna inte har någon verksamhet. Sedan om man väljer att åka på de där resorna i alla fall, det kan inte jag svara på, det är trots allt oftast myndiga unga vuxna som vi pratar om här så de fattar ju sina egna beslut, säger Robert Bredberg, utbildningsdirektör på utbildningsförvaltningen i Linköpings kommun och fortsätter:
– Men det är klart om man kan ha ett system där gymnasieskolan bedriver verksamhet hela läsåret med en så sen betygsättning som möjligt, då utnyttjar vi tiden till det den faktiskt är avsedd till enligt de styrdokument vi har att följa.
Det luftiga schemat för avgångsklasserna i slutet av vårterminen fick Robert Bredberg att reagera redan förra hösten.
– Jag har full respekt för att efterarbete och inrapportering av betyg tar lång tid. Men då är frågan om man kan lägga upp det på ett annorlunda sätt, för eleverna går ju faktiskt fortfarande i gymnasiet och då är vi skyldiga att erbjuda verksamhet och undervisning där fram till läsårets slut, det tycker jag inte sker på ett tillfredsställande sätt i dagsläget.
Trots att utbildningsdirektören reagerade redan i fjol blev det inte någon förändring inför den här vårterminen. Det beror enligt honom på att när skolorna väl har satt sin planering är den svår att ändra på. Men med en veckas undervisning till behöver saker och ting att förändras. Hur den förändringen ska te sig i praktiken är inte klarlagt ännu. Trots det välkomnar Marcus Lindén, områdeschef på Katedralskolan i Linköping, beslutet.
– Det är klart att vi är med på det. Med tanke på vad som har hänt tidigare i samband med de här resorna, eller det som skulle kunna hända i framtiden, så tycker vi att det är lugnare att ha eleverna på plats här i skolan, säger han.
Vad kan det bli för konsekvenser för eleverna om de väljer att åka ändå?
– Det är ju väldigt sällan det händer något avgörande. Jag menar om de har skött sig under resten av året så kanske det inte leder till något stort bara för att man är borta på slutet. Vi har inte ett förberett sanktionssystem där vi kommer följa upp varje elev och skicka in mängder med varningar och dragningar av studiemedel och så där. Men det är ju samma regler som gäller för under hela deras studietid, för att uppbära studiemedel måste man vara i skolan.
Det är inte lätt att ge elever sanktioner under gymnasietiden, medger Marcus Lindén. En del elever står och faller med CSN-bidraget, för andra är det inte lika viktigt. Befinner sig eleven på gränsen mellan ett godkänt eller icke godkänt kan det däremot vara avgörande att befinna sig på skolan den näst sista veckan för att nå examen.
– Men så är det ju nu också, säger Marcus Lindén.