– Det råder numera en kraftigt stärkt rättighetslagstiftning inom skolan och vi behöver bli ännu duktigare på att dokumentera och följa upp vad vi gör, säger Rejdnell.
När Corren kontaktar honom har Beo:s beslut ännu inte nått honom. När vi förser honom med informationen kommenterar han beslutet, men inte händelserna i fallet Rasmus.
Skolinspektionen och Beo kritiserar att rektor inte anmälde händelserna till huvudmannen, det vill säga utbildningskontoret, när de hände, utan långt senare vilket är ett brott mot reglerna. Lars Rejdnell uppger att skolförvaltningen redan har hunnit skriva om reglerna så att de nu kräver att rektorer ”skyndsamt” ska anmäla varje kränkning eller mobbningsincident mot en elev.
Bättre stöd
Rejdnell säger också att barn- och ungdomsnämndens politiker troligen vid nästa sammanträde delar ut ett uppdrag till skolförvaltningen, som säger att stödet till rektorer via special-pedagoger ska förstärkas. Det skulle enligt honom betyda att skolor i Linköping fortsättningsvis blir bättre på att sätta in och följa upp åtgärder som måste vidtas då elever kränks eller på annat vis far illa.
”Tar åt oss”
Vad tänker du om fallet Rasmus? Här har barn slagit ett annat barn, sparkat, knuffat och skadat och det har hänt på skoltid.
– Jag kommenterar inte de enskilda händelserna utan bara beslutet, eftersom jag inte officiellt kunnat ta del av beslutet och kritiken, säger Lars Rejdnell.
Skolans rektor Christina Bradley Ireman har inte heller fått del av beslutet när Corren kontaktar henne för en kommentar.
– Det enda jag kan säga är att vi får ta till oss den kritik som riktas mot oss och självklart vidta de åtgärder som Beo kräver av oss, säger hon.
Handlingsplan finns
På Vidingsjöskolan finns en handlingsplan mot mobbning och kränkande särbehandling och skolan har en stödgrupp som också arbetar förebyggande. Enligt rektorn pågår jobbet med att göra skolan tryggare hela tiden.
Ett exempel är en kartläggning i våras då eleverna fick lista alla platser i skolan som de upplevde som otrygga respektive trygga. Ett annat exempel är delade raster där mindre och större barn vistas på skolgården vid skilda tider.