Varför gör ni den här satsningen?
– Visit Linköping har gjort undersökningar bland besökare i Gamla Linköping. Det är ett väldigt omtyckt besöksmål. Men vi har också sett att det är många Linköpingsbor som inte åker dit så ofta som vi tycker att de borde. Det finns många som är engagerade och då tänkte vi testa ett nytt grepp, säger Charlotte Magnusson som är marknads- och kommunikationschef på Visit Linköping och ansvarar för projektet.
Väljs man ut i raden av sökanden förväntas man delta i ett så kallat "ambassadörsevenmang" 28-29 juni där familjerna får testa en rad upplevelser som Gamla Linköping kan erbjuda. Familjerna får kostnadsfri övernattning och måltider. Eventuella entré- och deltagaravgifter kommer också att ingå.
– De får komma dit och bli uppdaterade på vad som finns att göra. De kommer också att få vara med på bilder som vi kommer att använda i våra kanaler.
Familjerna blir sedan (under ett års tid) Gamla Linköpings ansikte utåt. Resten av året kommer familjerna att bli informerade om vad som händer och bli inbjudna till andra evenemang och aktiviteter i Gamla Linköping. Förutom 28-29 juni finns inga krav på att man ska närvara. Eventuell förmånsskatt kommer ambassadörsfamiljerna att få stå för själva.
– Man förväntas hjälpa till att förbättra upplevelserna. Barnfamiljer är en viktig målgrupp för Gamla Linköping. Det är jättevikigt att få in feedback från de här familjerna så att vi kan göra det ännu bättre för besökare framöver.
Feedbacken samlas in genom att ambassadörsfamiljerna intervjuas. De får också fylla i en enkät efter besöket i Gamla Linköping 28-29 juni.
Vad som kommer att ingå i evenemanget i juni är inte helt klart än, meddelar Charlotte Magnusson.
– Det finns mycket saker och miljöer att besöka i Gamla Linköping: butiker, fik och teater. Det handlar om att prova på lite allt möjligt av vad som finns där.
Vad förväntas man göra sen?
– Prata gott inför sina vänner och bekanta – försöka sprida ordet lite grann.
Vill man är det fritt fram att dela med sig av upplevelserna på sociala medier. Det är dock inget tvång, poängterar Charlotte Magnusson.
Efter att ha fått kritik bestämde sig Visit Linköping för att ändra formuleringen om hur ambassadörsfamiljerna förväntas förhålla sig till sociala medier.
– Då stod det att vi gärna såg att man delade foton i dina sociala kanaler. VI skrev inte att det var ett krav. Det var lite hårt att skriva så, därför ändrade vi oss på den punkten. Det är inga influencers vi söker, utan helt vanliga Linköpingsbor.
Hur ser ni på det här med förmånsbeskattning?
– Man ansvarar själv för att stå för eventuell förmånsbeskattning som uppstår.
Kommer ni eller vinnarna att betala arbets- och sociala avgifter beroende på om vinnaren har f-skatt?
– Om det är vanliga Linköpingsbor tänker vi att de inte har ett företag. Vi kommer att följa de regler som finns och det är inte helt självklart exakt hur de här reglerna tillämpas. Vi håller på att titta på det just nu.
Kommer värdet förmånsbeskattas?
– Det är precis det vi tittar närmare på nu för att få klarhet i exakt vad som gäller. Vi tänker att det här ska vara något positivt, så det är klart att vi måste vara tydliga med de som blir utvalda så inte de drabbas i efter hand.
Är det här en jobbannons?
– Vi har gjort bedömningen att det här inte är ett arbetsgivarförhållande. Det var därför vi ändrade formuleringen för att man inte skulle uppfatta det som en influencergrej. Vi vill verkligen att det här ska vara vanliga människor, annars hade vi gjort på ett annat sätt.
Till skillnad från Visit Linköping, som hela tiden använt sig av ordet "ambassadörer", kunde man på kommunens hemsida initialt läsa i rubriken att det var influencers som söktes. Ett olyckligt missförstånd, menar Charlotte Magnusson. Det är nu ändrat.
– När jag såg det bad jag direkt om att det skulle ändras. Jag kände att det blev fel fokus och att det speglade fel sak.
Vad krävs för att man ska bli ambassadör?
– Det vi tycker är allra viktigast är engagemanget. Att man har en särskild plats för Gamla Linköping i sitt hjärta.
Den familj som vill bli ambassadör ska ha barn i åldrarna fem till elva år och vara bosatta i Linköpings kommun. Ansökningen stänger 30 maj. Tre familjer väljs sedan ut av Visit Linköping och Kultur- och fritidsförvaltningen. Dessa kommer att meddelas senast 10 juni.