Elsparkcyklarnas vara eller icke vara har varit ett stort samtalsämne sedan de började rulla in i stan och diskussionerna har ökat i styrka i takt med att fler uthyrare valt att etablera sig i kommunen.
Fordon som vräkts omkull på trottoarer eller i vägkanten efter att hyrtiden gått ut har varit en vanlig syn i och kring centrum och röster har höjts för att cyklarna inte längre borde finnas tillgängliga för allmänheten.
I början av juni i år hade Muharrem Demirok, kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, ett möte med uthyrarna som då lovade att bättra sig.
Ett batteri av åtgärder sjösattes för att komma tillrätta med problemen och Demirok beskrev träffen med företagarna som mycket konstruktiv och givande.
Bland de insatser som skulle genomföras riktades särskilt stort hopp till följande:
Ökad parkeringsövervakning med fler personal från leverantörerna.
Särskilda uppställningsplatser där uthyrarna betalar en avgift till kommunen för markupplåtelsen.
Tuffare tag mot användaren som i efterhand riskerade böter för felparkerade fordon.
Stor informationskampanj om vett och etikett när det gäller parkering och åkning.
Uthyrarna fick sommaren på sig att vända på skutan, men Muharrem Demirok tvingas nu konstatera att situationen inte nämnvärt har förändrats.
– Jag har inte märkt av någon effekt av det som företagen lovade. Vi brottas fortfarande med felparkerade och omkullvräkta fordon och på vissa håll har problemen ökat. Det är fullständigt oacceptabelt och när vi ser att olyckor inträffar där folk skadar sig allvarligt är det verkligen dags att sätta ned foten.
Enligt Demirok finns ett färdigt förslag från samhällsbyggnadsförvaltningen som innehåller två punkter, nämligen en höjd avgift för markupplåtelsen samt en straffavgift som uthyrarna får betala för de felparkerade cyklar som kommunen åtar sig att hämta in.
– Planen är att vi bygger upp en organisation vars uppgift blir att ta hand om detta. Enheten kommer inte att finansieras av skattemedel, utan helt och hållet av de avgifter vi kommer att kräva av företagen.
I Stockholm har man infört ett liknande system där kostnaden ligger på 250 kronor per förseelse och enligt Muharrem Demirok kan summan hamna på ungefär samma nivå i Linköping, eller till med något högre.
– Eftersom företagen tvingas stå för dessa kostnader kommer det i slutändan att leda till att användarna får betala ett högre pris när de hyr elsparkcyklarna. Vår förhoppning är att detta, i kombination med en högre markavgift, ska stävja det elände som uppstått med hur fordonen hanteras.
Om detta inte ger önskat resultat kan Demirok tänka sig att kommunen vrider åt tumskruvarna ytterligare några varv.
– Förbud mot användning nattetid och förbud mot åkning i de mest centrala stadsdelarna, är några exempel som jag ser framför mig, säger han.
Att fordonen många gånger används på ett felaktigt sätt har kommunalrådet själv blivit vittne till.
– Två och två på samma cykel är inte ovanligt. Gäng som åker omkring, ibland i onyktert tillstånd, förekommer också.
– Vid ett tillfälle såg jag en barnfamilj där de vuxna hade varsitt barn framför sig. Det var ett bevis för att problemen förekommer i alla åldrar. Vi ska samtidigt komma ihåg att de flesta sköter sig på ett bra sätt. Det är en liten klick som förstör för alla andra.