För att säkra samhällsviktiga flygtransporter under dygnets alla timmar, även under tider då flygplatserna normalt sett inte har öppet, har Trafikverket genomfört en översyn av de svenska beredskapsflygplatserna. Frågan har aktualiserats under coronapandemin, än mer med Ukrainakriget, och förslaget är att utöka dagens 9 beredskapsplatser till 22 stycken.
Trafikverkets val av Linköping grundar sig i närheten till ett universitetssjukhus med specialistvård. Valet av Malmen, istället för Linköping City Airport, baseras på Försvarsmakten. "En beredskapsflygplats där flygplatshållaren har sitt huvudsakliga uppdrag inom försvar inbegripet beredskap och krishantering bör borga för en robust lösning", skriver myndigheten i sin rapport.
Kommunstyrelsen i Linköping, med ordförande Niklas Borg (M), håller inte med. I ett remissvar till rapporten förespråkar kommunen Linköping City Airport.
– Vi delar inte riktigt Trafikverkets uppfattning utan menar att det finns en mer naturlig koppling till de regionala flygplatserna, säger Niklas Borg och fortsätter:
– Redan i dag sker det många samhällsviktiga flygtransporter på Linköping City Airport som gör att det är viktigt att kunna hålla den öppen. Regionala flygplatser har väldigt tuffa förutsättningar att verka och staten tar inte heller speciellt mycket ansvar för att de ska finnas. Då ser vi att de statligt finansierade beredskapsflygplatserna skulle kunna vara ett bidrag från staten.
Kommunen äger bolaget som i dag driver Linköping City Airport.
Skulle ert bolag gynnas som beredskapsflygplats?
– Det är Saab som äger själva flygplatsen och kommunen tjänar i dag inga pengar på den här flygplatsen. Vi bidrar med stora ekonomiska medel för att kunna ha en flygplats öppen på det här sättet, och det gör vi för att vi ser att det bidrar till regionens och inte minst näringslivets utveckling, säger Niklas Borg.
Kommunen motiverar även sitt svar med att Linköping City Airport redan i dag är temporär beredskapsflygplats med de miljötillstånd som krävs.
– Även kapaciteten är bättre på Linköping City Airport, säger Niklas Borg.
Trafikverkets förslag är att de statliga anslagen till beredskapsflygplatserna ska öka från 9,5 till 50 miljoner kronor om året. Kommunens remissvar klubbas av kommunstyrelsen på tisdagen den 22 mars – en dag innan remisstiden löper ut.