Kommunen backar efter V-ilska mot slopade miljökrav

Kommunen tullade på miljökraven i en upphandling om mattransporter. "Oacceptabelt", ansåg Vänsterpartiet. Och nu backar kommunen.

Slopade miljökrav i upphandlingen för transport av varm mat till skolor, förskolor och äldreboenden fick Vänsterpartiet att se rött.

Slopade miljökrav i upphandlingen för transport av varm mat till skolor, förskolor och äldreboenden fick Vänsterpartiet att se rött.

Foto: Pontus Lundahl/TT/arkiv

Linköping2020-10-09 09:00

Vid nyår går Linköping kommuns avtal ut när det gäller Leanlink Kost & Restaurangs transporter av varm mat från tillagningsköken till mottagningskök i skolor, förskolor och äldreboenden. Det handlar om 35 olika turer till 15–16 olika mottagare. 

I det underlag för en ny upphandling som gick ut i oktober sades att transportörernas fordon skulle uppfylla Euro 5-kraven. Det fick Vänsterpartiet att reagera.

"Det är gamla bilar och dåliga krav. Vill vi komma någonstans så måste kommunen ta ett större ansvar som upphandlare och inte kämpa för transportsektorns rätt till att köra med gamla fordon".

Vänsterpartiet anser att ansvaret spiller över på den styrande politiska alliansen och går stick i stäv med målsättningen att göra Linköping klimatneutralt 2025.

– När det kommer till kritan visar man att klimatpolitiken bara är snack. Man hade kunnat ställa krav på elfordon eller bilar som enbart körs på förnybara bränslen. Men man har inte ens krav på Euroklass 6, säger Jessica Eek, gruppledare för V i Linköping.

I det nya skolmatsavtalet finns krav på mer närodlat som ger kortare transporter. Det är väl bra?

– Jo, men det innebär ju inte att man får släppa kraven på långsiktig omställning på andra områden. Vi är i ett läge där vi måste göra allt. 

Åsa Kullberg är affärsområdeschef på Kost och restaurang som ligger bakom upphandlingen.

– I dag anlitar vi fem olika transportörer. I ett sent läge fick vi veta att en av dessa inte var intresserad av en förlängning av gällande avtal ytterligare ett år. Det gjorde att vi – efter mycket vånda – bestämde oss för en ny upphandling, säger Kullberg.

Enligt henne var det tidsbrist och oro över att stå utan transportörer efter nyår som gjorde att kravspecifikationen såg ut som den gjorde.

– Eftersom vi historiskt sett haft svårt att hitta en transportör som ensam kan klara det här valde vi att släppa miljökraven för att på det sättet kanske kunna få in mindre transportföretag med bara en eller ett par bilar.

Ett par timmar senare ringer Åsa Kullberg tillbaka och berättar att kommunen, sedan Vänsterpartiets lyft frågan, ska komplettera upphandlingen med hårdare miljökrav.

– Ja, vi vill ju vara miljövänliga. Vi ska se om vi kan göra ett tillägg i upphandlingen. Vi har goda förhoppningar att lyckas.

Och Jessica Eek är nöjd.

– Det är väl fantastiskt när man går tillbaka, gör om och gör rätt. Det känns jätteroligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!