I den utredning som en verksamhetsutvecklare på den kommunala organisationen Leanlink har gjort konstateras en rad brister i Ekbackens organisation. Man nämner bland annat att beslutade, gemensamma strukturer och arbetssätt inte följs. Utredaren konstaterar i anmälan att personalen fattar egna beslut och skriver uttryckligen att det har utvecklats en dålig personalkultur på vårdboendet.
Upprinnelsen till anmälan är en rad händelser under våren. Ett missförhållande uppdagas när en medarbetare slår larm till sin chef och berättar om hur en kollega under ett nattpass betett sig. I utredningen framgår att det handlar om dåligt bemötande, att personalen inte svarar på larm, brister i utförande av insatser. Dessutom tillämpas egna, av personalen själva, upprättade arbetsrutiner.
Samma typ av kritik har också kommit från närstående, enligt utredningen. En anhörig klagar också på dåligt bemötande och obesvarade larm nattetid. En annan avvikelse handlar om att en person inte har fått någon tillsyn under en hel natt.
Det här har gjort att flera personer som bor på Ekbacken – och betalar för detta – nu är oroliga och ledsna. Det framgår av utredningen att en del drar sig för att larma nattetid. För många bidrar det till ökad ångest att inte kunna lita på att man får hjälp om det skulle behövas. Andra uttrycker att de inte längre vill bo kvar.
Brister i rutin, ledning och organisation, utbildning och kompetens tillsammans med rutiner och riktlinjer är något av det som utredningen pekar på som en orsak till att det ser ut som det gör.
Utredaren skriver att personal har: ”skapat egna rutiner och arbetssätt och att brukare inte får överenskomna insatser enligt genomförandeplanen”.
Verksamheten skriver att man ska åtgärda brister genom att tydliggöra rutiner och arbetssätt. Samtidigt konstaterar ansvarig chef att det kan komma att ta tid, eftersom en kulturförändring ”behöver komma till stånd i hela verksamheten”.
Händelser som lett till en anmälan har bland annat rört att en boende inte fick sin sömntablett trots att hen bad om det. Svaret var att tabletterna var slut. När den boende sa att hen inte kunde sova utan sin tablett och även hade ont, blev svaret från medarbetaren att "du är gammal och då är det naturligt att ha ont".
Vid ett annat tillfälle hörde personal en boende som ropade på hjälp när de passerade förbi. Medarbetaren tyckte inte att det var något att bry sig om och att den boende kunde vänta tills det vad dags för tillsyn. Kollegan gick ändå in till personen i rummet som, visade det sig, fastnat med båda fötterna i sänggrinden. Hade ingen gått in hade personen fått ligga så i flera timmar.
Det framgår också att personal som inte varit överens om ett visst förhållningssätt mot de boende ändå inte vågat gå emot kollegan som man ansett gjort fel.
En person som larmade fick svaret från personalen; "det är natt du ska sova nu".
Samma medarbetare har också bestämt att de boende inte ska få ”vänja sig” vid viss personal som de vill ha, utan hela tiden ska ha olika. Samma medarbetare har också under ett nattpass sagt till sina tre kolleger att inte svara på larm, med motiveringen att de boende inte ska ha hjälp nu.
Liselotte Löfgren är avdelningschef med ansvar för vårdboende på Leanlink. Hon känner till situationen på Ekbacken och säger att verksamheten redan före den här händelsen har börjat se över verksamheten eftersom man sett missförhållanden.
Ett skäl att en dålig personalkultur kunnat utvecklas är byte av chefer, säger hon.
– Vi har olika förbättringsdelar att jobba med i verksamheten. Det som man kan se som positivt är att personal ändå har rapporterat avvikelser när det gäller bemötande.
Hade ni, när ni undersökt verksamheten, upptäckt det man senare kallade en dålig personalkultur?
– Ja, vi har sett att vi har haft förbättringsdelar att jobba med när det gäller arbetsmiljö och bemötande.
Om man nekar en person en sömntablett och säger att "du är gammal och då är det naturligt att ha ont", är man då lämplig att jobba med människor?
– Vi accepterar inte ett avvikande bemötande. I det här fallet har personal brustit och utifrån situationen som uppstått, har vi vidtagit arbetsrättsliga åtgärder.
Betyder det att ni stängt av personal?
– Jag vill inte gå in på personer. Vi har vidtagit arbetsrättsliga åtgärder.
Kommer ni att anmäla de här händelserna till IVO?
– Nej, vi har anmält händelsen till kommunen som vi ska. Det handlar om ett missförhållande och vi har identifierat brister och gjort en åtgärdsplan som vi jobbar med.