Under dagen har det varit långa köer till Antagning.se, som är Universitets- och högskolerådets webbplats. Vissa har fått stå i kö i över en timme för att få besked. Många sökande till Linköping ringde då till universitetets antagningsenhet för att få svar på frågor.
– Det är svårt att svara alla. Vi har ordinarie bemanning, så vi försöker att svara på så många frågor vi kan, säger Marina Geijer som är chef för antagningsenheten vid Linköpings universitet.
Frågorna handlar ofta om prio-ordning, reservplatsnummer och dylikt.
– Om man kommer in på sitt förstahandsval så blir man struken från sitt andrahandsval. Det var mycket frågor om sådant, eller "Jag är reserv nummer 25. Tror du att jag kommer in?"
Kan ni svara på den typen av frågor?
– Nej, vi kan ju inte det. Frågor om reservplatser är nog den vanligaste typen av frågor. Man kan ju gissa, men det vågar ingen. Det blir så tråkigt för den sökande om man gissar fel och den inte blir antagen.
Antagningsenheten har telefontid mellan klockan ett och två på måndagar och torsdagar. När telefontiden är slut går de över till att svara på mejl och göra andra arbetsuppgifter.
Har det varit aktuellt att ha längre telefontid under dagen för antagningsbeskeden?
– Det är väl en sak man kan diskutera, men i och med att man kan skicka mejl till oss även utanför telefontiden så har vi bedömt att den är tillräcklig, säger Marina Geijer.