Strax före jul blev den 6,5 kilometer långa sträckan mellan Hjulsbro och centrum färdig. Sedan tidigare finns cykellänkar med breda dubbelriktade cykelbanor till både Ryd och Skäggetorp samt längs Ålerydsvägen. Totalt nästan 1,5 mil.
Elna Hammarström, projektledare på Linköpings kommun, har varit med sedan starten.
– Målet har hela tiden varit att bygga så bra cykelstråk att det blir smidigare att cykla än att ta bilen. Fler ska se cykeln som det naturliga transportmedlet, helt enkelt, säger hon.
Förutom bredden och att gång- och cykeltrafik har separata körfält har man även satsat på bättre belysning, tydlig skyltning och prioriterad sopsaltning under vinterhalvåret.
Trygghet och säkerhet är naturligtvis viktigast, men man har även lagt stor vikt vid det estetiska. Färgglada målningar och ljusinstallationer förgyller längs vägen, liksom skyltar med glada tillrop av typen: "Grattis, du fylls av lyckohormoner efter bara några minuter på cykeln".
– Vi har också placerat ut rastplatser med utomhusmöbler på strategiska ställen. Ofta nära en bilväg för att förhoppningsvis inspirera motortrafikanterna att testa cykeln i stället, förklarar Elna Hammarström.
Är det fler cykellänkar på gång?
– Nästa steg är att titta närmare på möjligheten att låta cykelstråket längs Ålerydsvägen fortsätta genom Tinnerö till Mjärdevi. Utmaningen där är att Tinnerö är ett naturreservat, så där måste vi ha en dialog med länsstyrelsen.