Klockor gör succé på Instagram

En klocka för varje stad. Det är grundidén i Linköpingsbon Ashkan Mirghadiris nystartade företag, som redan har 20 000 följare på Instagram.

Vd. Ashkan Mirghadiri har burit klocka så länge han kan minnas.

Vd. Ashkan Mirghadiri har burit klocka så länge han kan minnas.

Foto: Jeppe Gustafsson

Linköping2015-04-05 11:00

Han är vd i bolaget Amant och Norrköpingsbon Mattias Ergül är marknadsansvarig. De båda 23-åringarna träffades på Affärshögskolan i Linköping och har sedan dess vetat att det är företagare de ska bli. I januari startade de sitt bolag och i maj släpper de sin första kollektion egentillverkade klockor.

– Egentligen är det lite chockerande att det går så fort när vi inte har börjat, men det är roligt att se responsen, säger Mattias Ergül.

Företaget har redan lyckats skaffa sig 20 000 följare på Instagram. Hemsidan har Ashkans "datageni till lillebror" fått bygga upp. För att inte försvinna i mängden ville de nyblivna företagarna göra någonting som sticker ut.

– Vi vill lägga till en mening till varje klocka. Varje klocka har namnet av en stad i Europa, till att börja med tre europeiska städer, säger Ashkan Mirghadiri.

De är Stockholm, Rom och London - alla med väl genomtänkta detaljer. Klockan Rom har till exempel de självklara romerska siffrorna, men är också designad efter Sankt Peterstorget i Vatikanen. Att det var just klockor duon skulle sälja var också mer eller mindre självklart.

– Jag har ett djupt intresse för klockor och har haft klocka på mig så länge jag kan minnas, säger Ashkan Mirghadiri.

Att armbandsuret skulle vara hotat av mobiltelefonen ger inte företagarna mycket för.

– För män är klockan den främsta accessoaren. Man har trott historiskt att klockan ska dö ut, men den gör inte det, säger Ashkan Mirghadiri.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!