KLM-plan tvingades väja för Gripen i luften

Ett passagerarflygplan som var på väg att landa på Linköping City Airport på torsdagen kom för nära ett Gripen-plan och tvingades göra en undanmanöver.

Ett stridsflygplan av typen Jas 39 Gripen hamnade på torsdagen för nära ett passagerarflygplan från KLM som var på väg att landa på Linköping City Airport. (Bilderna är tagna i andra sammanhang och vid olika tidpunkter.)

Ett stridsflygplan av typen Jas 39 Gripen hamnade på torsdagen för nära ett passagerarflygplan från KLM som var på väg att landa på Linköping City Airport. (Bilderna är tagna i andra sammanhang och vid olika tidpunkter.)

Foto: Thomas Möller/TT

Linköping2024-01-12 17:00

Det var ett passagerarflygplan från flygbolaget KLM som strax före lunchtid på torsdagen var på väg att gå ner för landning i Linköping. Planet, som startat från flygplatsen Schiphol i Amsterdam, var något försenat. 

En passagerare ombord på planet säger att ett Gripen-plan plötsligt dök upp i närheten, vilket fick piloterna i KLM-planet att göra en undanmanöver. Planet uppges ha cirkulerat ett varv i luften innan det till slut kunde landa på Linköping City Airport – utan missöden. 

– Vi skulle ha landat på Linköpings flygplats vid 11.25 men kom iväg sent, så den nya planerade tiden var kring 12-hugget. När jag tittar ut på höger sida av planet, under inflygningen, noterar jag ett Jas-plan hyfsat nära vårt plan. Därefter gjorde piloten en sväng, väster ut mot Roxen, för att komma ur kurs på inflygningsrutten. Jag är en ganska rutinerad flygresenär och det var en inflygningsrutt vi aldrig har använt förut. Så jag tänkte att något måste vara ”off”, säger passageraren, som vill vara anonym.

Passageraren fortsätter: 

– Kort därefter adresserade piloten till kabinen att han var tvungen att planera om inflygningsrutten för att vi kom för nära ett annat flygplan. Det gjorde att vi landade ytterligare tio minuter senare än planerat.

Camilla Lejon är vd för Linköping City Airport. Hon hänvisade alla frågor till försvarskoncernen Saab, som ansvarar för start- och landningsbanan och även för flygledningen – som sköts på distans. Mattias Rådström är presschef på Saab. Han bekräftade på fredagen att en incident inträffat. 

– Det stämmer att de här två flygplanen under torsdagen kom lite närmare varandra än vad regelverket föreskriver och då träder en del standardprocedurer och förfaranden in, vilket skedde i detta fall. Flygsäkerheten är A och O, civilt som militärt, och vi har en mycket god och hög flygsäkerhetsstandard i Sverige, vilket detta också visar på.

Passageraren som redaktionen talat med säger att han aldrig hann bli rädd. 

– Nej, jag kände mig trygg. Piloten var väldigt snabb med att kommunicera vad som hade hänt. Men jag har aldrig varit med om att man tar om landningen på grund av att man har ett flyg som är för nära den planerade inflygningsrutten. För mig tyder det på en bristande kommunikation som kan leda till en allvarlig olycka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!